گروه بازار پول - افزایش ارزش دلار آمریکا موجب کاهش نرخ طلا در بازارهای جهانی شد.

روز گذشته در پایان معاملات نیویورک نرخ هر اونس طلا برای تحویل فوری در سطح ۷۰/۸۶۸دلار رسید که نسبت به روز قبل از آن بیش از ۵دلار و نسبت به مرز ۹۰۰دلاری اواسط هفته گذشته بیش از ۳۰دلار کاهش قیمت داشته است.

کاهش قیمت جهانی طلا تاثیری بر قیمت انواع سکه بهار آزادی در بازار داخلی نداشته است.

نرخ سکه بهار آزادی تصویر امام در این هفته بین ۲۱۴هزار تومان تا ۲۱۵هزار تومان متغیر بوده است. سکه طرح قدیم نیز از حد نرخ ۲۱۸ تا ۲۱۹هزار تومان فراتر نرفته است. نیم سکه و ربع سکه نیز کماکان ۱۱۰هزار تومان و ۵۴هزار تومان به متقاضیان عرضه می‌شود. اگر چه نرخ‌های فوق در مناطق مختلف شهر بین ۵۰۰ تا ۷۰۰تومان نوسان دارند.

در عوض بازار ارز که براساس پیش‌بینی کارشناسان و بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری مهم‌ترین عرصه تاخت‌وتاز نقدینگی‌های سرمایه‌ای خواهد بود بعضا شاهد افت و خیز محسوسی است.

نرخ دلار آمریکا روز گذشته به میزان ۱۰۰۷تومان در جدول فروش ارزها ثبت شد. طی هفته گذشته این میزان ۷تومان افزایش داشته است. در مقابل نرخ یورو از حد ۱۳۲۲تومان به سطح ۱۳۱۵تومان فروافتاده است.

پوند انگلیس نیز که تا مرز ۱۵۰۰تومان افزایش یافته بود، روز گذشته ۱۰تومان از نرخ فروش خود را از دست داد و به سطح ۱۴۹۰تومان رسید. نرخ هر صد ین ژاپن ۱۵تومان رشد کرد و تا ۱۰۲۰تومان بالا رفت. نرخ برابری یورو در مقابل دلار آمریکا تا حد ۳۰/۱ پایین آمده است. ژان کلود تریشه از احتمال به صفر رساندن نرخ بهره یورو سخن گفته است. نرخ بهره در بانک مرکزی اروپا در ماه جاری به ۵/۱درصد رسیده است.

کاهش بیشتر نرخ بهره یورو ارزش آن را در مقابل دلار پایین می‌آورد و همراستا با طلا سیر نزولی در پیش می‌گیرد.

از سویی اظهار امیدواری برخی از کارشناسان و مقامات آمریکایی از تثبیت روند نزولی رونق اقتصادی در آمریکا امیدواری برخی فعالان بازار ارز به دلار را افزایش داده است.