مجلس سرمایه ایران را در بانک توسعه اسلامی هفتصد و هشتاد و یک میلیون دینار اسلامی افزایش داد. به گزارش ایلنا، در جلسه علنی روزگذشته مجلس، بررسی لایحه اجازه افزایش سرمایه جمهوری اسلامی ایران در بانک توسعه اسلامی در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

کلیات این لایحه با ۱۴۵ رای موافق، ۳۵ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از مجموع ۱۸۷ نماینده رای دهنده به تصویب مجلس رسید. در مقدمه توجیهی این لایحه آمده است که بانک توسعه اسلامی به عنوان یک موسسه مالی بین‌المللی اسلامی بخشی از منابع مالی کشورهای اسلامی را در اجرای پروژه‌های توسعه‌ای و براساس قراردادهای غیرربوی تامین کند و مشارکت در سیاستگذاری و تنظیم برنامه‌های بانک یاد شده متضمن دارا بودن میزان مشخص سهام برای استمرار عضویت در هیات‌مدیره اجرایی بانک است. ایران هم‌اکنون با داشتن (۳۲/۹)درصد از سهام سرمایه بانک چهارمین سهامدار عمده آن است؛ لذا برای تقویت جایگاه ایران در این بانک افزایش تصویب لایحه مذکور ضروری است. بنا به عقیده موافقان این لایحه از جمله غلامرضا مصباحی‌مقدم، رییس کمیسیون اقتصادی، ایران جزو بنیانگذاران بانک توسعه اسلامی است و جزو ۲۲ کشوری است که از ابتدای تشکیل این بانک نقش داشته است. مصباحی‌مقدم در پاسخ به انتقاد مخالفان این لایحه که اعتقاد داشتند ایران تاکنون از مزایای و منابع این بانک استفاده نکرده است، گفت: طبق اعلام رییس این بانک مقصر عدم استفاده از مزایای این بانک دولت و وزارت اقتصاد جمهوری اسلامی ایران هستند. وی تصریح کرد: اگر چه مقر این بانک در عربستان است و عربستان میزبان آن به شمار می‌رود، افزود: عربستان نقش تعیین‌کننده‌ای در اختصاص منابع این بانک ندارد.

این در حالی است که مخالفان این طرح همچون جهانبخش محبی‌نیا، نماینده میاندوآب معتقد هستند که ایران تاکنون نتوانسته از تسهیلات آن استفاده کند و حتی موفق نشده دو نیروی ایرانی در این بانک نفوذ دهد. محبی‌نیا گفت: دستگاه دیپلماسی کشور ما نباید عادت کند که گپ دیپلماسی بزند و لایحه را تنظیم و به مجلس ارائه کند و بازار کشورهای دیگر را در ایران رونق دهد.