ادامه وضعیت فعلی و نامشخص بودن سیاست‌های بانک مرکزی در سال جدید به چالش‌های موجود اقتصاد کشور در حوزه‌های تولید، بانکداری و بیکاری دامن می‌زند.

اله‌‌‌وردی رجایی سلماسی، رییس هیات‌مدیره بانک سامان، در گفت‌وگو با «ایسنا» تصریح کرد: بسیاری از حوزه‌های اقتصاد و صنعت کشور در انتظار روشن شدن جهت‌گیری‌های بانک مرکزی در سال‌جاری خصوصا نرخ سود تسهیلات بانکی هستند و تا زمانی که این پارامتر در مجموعه سیاست‌های پولی و بانکی مشخص نشود، شاهد گشایشی در انسداد فعلی نخواهیم بود.

وی ادامه داد: آنچه تاکنون مشخص شده این است که بانک مرکزی به دنبال اتخاذ رویکردهایی مبتنی بر تقویت تولید و افزایش عرضه است تا به این وسیله، تورم را مهار کند و کاهش دهد.

این کارشناس بانکی گفت: ثمردهی این سیاست مستلزم تعیین منطقی نرخ سود تسهیلات بانکی است؛ چرا که تعیین درست این نرخ بر بسیاری از مولفه‌های اقتصادی مانند رشد اقتصادی و بیکاری موثر است.

رجایی‌سلماسی در ادامه توضیح داد: تعیین درست نرخ سود از جمله حفظ حقوق و ارزش سپرده‌های سپرده‌گذاران نیز حائز اهمیت است و نرخ سود تسهیلات بانکی باید به گونه‌ای تعیین شود که بانک‌ها توان پرداخت سودی متناسب با نرخ تورم را به سپرده‌ها داشته باشند.

رییس هیات‌مدیره بانک سامان با بیان اینکه تسهیلات از سوی بانک‌ها براساس عقود مبادله‌ای به صرفه نیست، عنوان کرد: بانک‌های خصوصی در ابتدا تسهیلات خود را با نرخ سود ۳۰درصد پرداخت می‌کردند، اما با کاهش نرخ تورم آن را به ۲۲درصد کاهش دادند.

به گفته وی، در حال حاضر بانک‌ها به سمت پرداخت تسهیلات براساس عقود مشارکتی با نرخ‌های بالای ۲۰درصد سوق یافته‌اند.