بانک عامل بیست‌ودومین نمایشگاه کتاب تهران که باید علاوه‌بر حمایت از دستگاه‌های کارت خوان بن الکترونیک و شبکه شتاب،

۲۰ دستگاه خودپرداز در محوطه مصلی راه‌اندازی کند، مشخص شد.

حمید قبادی، معاون اجرایی بیست و دومین نمایشگاه کتاب تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، بانک صادرات را همانند سال گذشته به عنوان بانک عامل بیست و دومین نمایشگاه کتاب تهران معرفی کرد و از هماهنگی و توافقات اولیه با این بانک سخن گفت.

وی درباره اجباری بودن استفاده از دستگاه‌های کارت‌خوان POS توسط ناشران، بیان داشت که در اسناد ثبت‌نام ناشران فرم درخواست دستگاه کارت خوان برای رفاه مردم و استفاده از بانکداری الکترونیک و کاهش خسارت‌های ناشی از حمل پول در نظر گرفته شده که برای همه ناشران الزامی است.

معاون اجرایی نمایشگاه کتاب تهران از توافقات اولیه با مخابرات برای فراهم کردن بسترهای مخابراتی نمایشگاه نیز سخن گفت.

قبادی در خصوص استفاده از عابر بانک‌های شبکه شتاب در نمایشگاه گفت: نمایشگاه کتاب منعی برای خرید توسط کارت‌های شبکه شتاب ندارد.

وی تاکید کرد که در نمایشگاه کتاب امسال مردم هم می‌توانند با عابر بانک‌های شبکه شتاب و هم با بن‌های الکترونیک کتاب از غرفه‌ها خرید کنند.

به جز این، مردم می‌توانند از حدود۲۰ دستگاه خودپردازی که در محوطه مصلی نصب می‌شود، پول نقد دریافت کنند.

سال گذشته و در اولین روز از برپایی بیست و یکمین نمایشگاه کتاب تهران دستگاه‌های کارت‌خوان بن الکترونیکی کتاب به علت ازدحام خطوط تلفن از کار افتادند.

وزارت ارشاد طی چند روز قبل از نمایشگاه سال قبل از طریق وزارت علوم حدود ۵۰۰‌هزار قطعه بن الکترونیکی کتاب در اختیار دانشجویان و طلاب علوم دینی قرار داده بود.

از سوی دیگر سال قبل با وجود اعلام قبلی مسوولان نمایشگاه مبنی‌بر اجباری بودن نصب دستگاه‌های کارت‌خوان در مقابل غرفه‌ها در روزهای اولیه اکثر غرفه‌ها فاقد آن بودند.

در بیست و یکمین نمایشگاه کتاب تهران ۱۸۹۷ ناشر شرکت کرد و این در حالی بود که مسوولان نمایشگاه ۲ هزار دستگاه POS را برای استفاده فراهم کرده بودند.

دستگاه‌های کارت‌خوان به منظور استفاده بازدیدکنندگان از بن‌های الکترونیکی کتاب طراحی شده است.

بن الکترونیکی کتاب طرحی است که وزارت ارشاد آن را به جای استفاده از بن کاغذی اجرا کرده است و ۱۴ مهر سال ۸۶ این بن به صورت رسمی با حضور وزیر ارشاد رونمایی شد.

وزارت ارشاد فروردین سال ۱۳۸۷ برای ۵۰۰‌هزار دانشجو بن الکترونیکی کتاب با یارانه ۱۰‌میلیارد تومانی صادر کرد.

معاون اجرایی نمایشگاه کتاب تهران پیش از این به «فارس» گفته بود، وزارت ارشاد هر کارت را با مبلغ ۲۰‌هزار تومان شارژ

کرده است.