گروه بازار پول- صورت‌های مالی شرکت‌های بیمه و اقلام ترازنامه آنان به خاطر خصوصیات انواع بیمه‌های زندگی و غیرزندگی از ویژگی‌های خاصی در مقایسه با سایر شرکت‌ها برخوردار است.

عملیات بیمه‌گری، درآمدهای سرمایه‌گذاری، ذخایر و اندوخته‌های بیمه‌ای، محاسبات حق بیمه‌های دریافتی و معوق و همچنین خسارات پرداختی و معوق و ده‌ها موارد دیگر، بررسی صورت‌های مالی شرکت‌های بیمه را در وضعیت خاصی قرار می‌دهد که البته اجرای استاندارد حسابرسی 28 در سال جدید موجب تغییراتی در این صورت‌ها خواهد شد.
این در حالی است که شورای عالی بیمه درصدد تدوین آیین‌نامه اجرایی استاندارد ۲۸ است و فرصت وزیر امور اقتصادی و دارایی به رییس کل بیمه مرکزی برای آمادگی صنعت بیمه برای اجرای آن رو به پایان است.
در این شرایط تنظیم صورت‌های مالی سال 87 براساس استاندارد 28 در شرکت‌های بیمه زمانبر خواهد بود و بدون تردید کمتر شرکت بیمه‌ای را می‌توان یافت که صورت‌های مالی 87 را طی اندک زمان گذشته از سال جدید آماده کرده باشد.
برگزاری مجامع بیمه‌گران و رتبه‌بندی شرکت‌های بیمه براساس عملکرد سال ۸۶ شرکت‌های بیمه که در اسفند ماه سال گذشته صورت پذیرفت، موجب شد تا رییس کل برای تعجیل بیمه‌گران در ارائه صورت‌های مالی به بیمه مرکزی و گذر از مرحله ارزیابی توسط این نهاد نظارتی تذکر دهد.
در نتیجه برای بررسی کارنامه بیمه‌گران و تصمیم برای قبول یا رد پیشنهادات آنان توسط نمایندگان مجلس عملکرد سال 86 ملاک خواهد بود.
ترازنامه و صورت‌های سود و زیان شرکت‌های بیمه که توسط بیمه مرکزی منتشر شد در ادامه آمده است.