زیان 30 تا 40درصدی در انتظار شرکت‌های بیمه

عکس: نگار متین‌نیا

دولت باید شرایط لازم برای واگذاری شرکت‌های بیمه در بورس را فراهم کند تا شرکت‌های بیمه در صورت واگذاری با سودآوری مواجه شوند.

محمدعلی علیپوریزدی، مدیرعامل بیمه آسیا در گفت‌وگو با ایلنا با بیان این مطلب به روند واگذاری شرکت‌های بیمه در بورس اشاره کرد و گفت: دولت باید به امور شرکت‌های بیمه از جمله بیمه‌نامه شخص ثالث به خوبی رسیدگی کند تا فروش این بیمه‌نامه قانونمند باشد و فشار بر شرکت‌های بیمه را کمتر کند.

وی در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد با توجه به تاثیر بحران‌های اقتصادی جهانی بر اقتصاد کشورهای در حال توسعه، سال‌جاری بورس با اقبال کمتری مواجه شود، آیا نگران عدم اقبال از عرضه سهام و واگذاری نیستید، گفت: در این رابطه دولت باید تمهیدات لازم را بیندیشد.

وی تصریح کرد: هر سه شرکت بیمه آسیا، دانا و البرز آماده واگذاری هستند و اگر مسوولان بورس آمادگی داشته باشند، شرکت‌های بیمه سهام خود را عرضه خواهند کرد.

علیپور یزدی با بیان اینکه تمامی حساب‌های شرکت‌های بیمه مورد رسیدگی قرار گرفته است، ابراز داشت: در مورد پرونده‌های قضایی نیز ۸۰ تا ۹۰درصد پرونده‌ها ارقام خرد دارند که در شرکت‌های بیمه این امر عادی است و تا به حال به تمامی آنها رسیدگی شده است.

مدیرعامل بیمه آسیا در ادامه به مشکلات ناشی از فروش بیمه‌نامه شخص ثالث اشاره کرد و گفت: بیمه یک علم است و باید در فرآیند آن در ازای دریافت حق بیمه واقعی خسارت پرداخت، چراکه در غیر این صورت معادلات و محاسبات شرکت‌های بیمه به‌هم خواهد ریخت.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر تعهدات ناشی از فروش بیمه‌نامه شخص ثالث بسیار سنگین شده و اکثر شرکت‌های بیمه با زیان مواجه شده‌اند.

مدیر عامل بیمه آسیا ابراز داشت: با وجودی که هنوز قانون جدید بیمه شخص ثالث اجرایی نشده است اما زیان ۳۰ تا ۴۰درصدی در انتظار آنها است و با توجه به اینکه بیشترین بیمه‌نامه شخص ثالث توسط بیمه ایران و بیمه آسیا صادر می‌شود، طبیعی است که بیشترین زیان نیز متوجه این دو شرکت باشد.