لیلا اکبرپور

مسوولان ارشد صنعت بیمه روزگذشته در نشستی مشترک با کمیسیون اقتصادی مجلس به بررسی عملکرد صنعت بیمه درسال ۸۷ پرداختند.

بنابراین گزارش، این جلسه با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی، رییس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و مدیران عامل بیمه های دولتی و خصوصی درکمیسیون اقتصادی مجلس برگزار شد و بررسی عملکرد صنعت بیمه درسال ۸۷ به ویژه بیمه شخص ثالث از اهم موضوعات مطروحه در این نشست بود‌. شنیده‌ها حاکی از آن است که ارزیابی فعالیت بیمه‌گران در سال‌های گذشته به خصوص در سال ۸۷ به دنبال برخی اظهارنظرات در مورد سودآوری صنعت بیمه و اجرای قانون جدید شخص ثالث که دامنه تعهدات شرکت‌های بیمه را گسترش داده، صورت گرفته است. این درحالی است که به دنبال ابلاغ قانون جدید شخص ثالث ،شورای عالی بیمه هنوز نتوانسته است موافقت هیات دولت را برای افزایش نرخ حق بیمه آن بگیرد و مصوبه اخذ ۸درصد حق بیمه اضافه به منظور پوشش یکسان دیه برای زن و مرد نیزلغو شد. گفته می‌شود آیین نامه اجرایی قانون جدید بیمه شخص ثالث که تعیین نرخ جدید حق بیمه شخص ثالث نیز یکی از مفاد آن است، در اواخر سال ۸۷ به هیات دولت ارائه و هنوز دولت نظرخود را درخصوص موافقت یا مخالفت آن اعلام نکرده است.

بنابرگفته برخی منابع آگاه در آیین نامه اجرایی بیمه شخص ثالث، شورای عالی بیمه پیشنهاد افزایش بیش از ۳۵درصد نرخ حق بیمه شخص ثالث را باتوجه به افزایش تعهدات آن در قانون جدید را داده است که گفته‌های پایان سال دکترالهام سخنگوی دولت و وزیر دادگستری می‌تواند تنها جواب دولت به پیشنهاد مذکور بیمه گران باشد. وزیر دادگستری در آخرین روزهای اسفند۸۷ اعلام کرد: دولت زیر بار فشار برمردم به هر قیمتی نمی‌رود و مصوبه دیه مساوی زنان با مردان از سال ۸۸ اجرایی می‌شود.

وی در تشریح این قانون و اجرای مفاد آن گفته است: در قرارداد بیمه معادل دیه مرد مسلمان در ماه حرام را برای زن هم گذاشته‌اند و زن را استثنا نکرده است. در عین حال جلسه روز گذشته بیمه گران با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس در حالی برگزار شد که صنعت بیمه درصدد اجرای استاندارد حسابرسی ۲۸ است و تا بستن صورت‌های مالی براساس این استاندارد، بیمه‌گران توان ارائه صورت‌های مالی ۸۷ را ندارند.

آیین نامه اجرایی استاندارد ۲۸ توسط کمیته‌ای متشکل از مدیران عامل بیمه، سازمان حسابرسی و بیمه مرکزی تدوین و برای ارزیابی نهایی و تصویب در دستور کار شورای عالی بیمه قرار دارد.