واکنش زودهنگام پوند انگلیس به اجلاس گروه 20

گروه بازار پول- ارزش پوند انگلیس در روزهای اخیر به بالاترین نرخ برابری خود طی ۲ ماه گذشته در مقابل دلار آمریکا و طی ۵ ماه اخیر به بیشترین سطح برابری در مقابل ین ژاپن دست یافته است.

نرخ برابری پوند انگلیس در مقابل دلار آمریکا به حد ۴۳۲۲/۱ نیز در روزهای اخیر اوج گرفته بود. در بازار داخلی نرخ پوند انگلیس که طی سال ۸۷ با رسیدن به نرخ ۱۴۰۰تومان در پایان اسفند متوقف شده بود، هم اکنون با رسیدن به نرخ فروش ۱۴۷۰تومان به رشد قابل‌توجهی دست یافته است.

این در حالی است که در سال ۸۷ پوند انگلیس با کاهش ۲۲درصدی ارزش خود روبه‌رو بوده است.

پیش‌بینی کارشناسان برای اقتصاد انگلیس پس از برگزاری اجلاس گروه ۲۰ شرایط خوشبینانه‌ای به خود گرفته است. قول مساعدت گروه ۲۰ برای تقویت پوند، افزایش اعتبار مصرف‌کنندگان انگلیس در ماه فوریه به بیشترین حد ۱۶سال اخیر و افزایش تولید ناخالص داخلی در این کشور به بالاترین حد ۲ماهه خود از جمله موارد مورد توجه در پیش‌بینی بهبود شرایط اقتصادی در این کشور است.

این در حالی است که در تازه‌ترین خبرها از تعطیلی ۳۵هزار بنگاه اقتصادی و بیکاری ۱۲۵هزار نفر از شهروندان انگلیسی گزارش‌هایی مخابره شده است. با این حال حداقل تاثیر اجلاس گروه ۲۰ برای انگلیس تقویت هر چند موقت پول این کشور بوده است.