بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی اعلام کرد میزان سپرده‌های ایران نزد بانک‌های خارجی با افزایش ۵/۳میلیارد دلاری در سه ماه سوم ۲۰۰۸به ۷/۴۶‌میلیارد دلار رسید.

به گزارش خبرگزاری فارس، بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی در آخرین گزارش خود اعلام کرد، میزان سپرده‌های ایران در بانک‌های خارجی در پایان سه ماه سوم سال ۲۰۰۸ با ۵/۳‌میلیارد دلار افزایش نسبت به سه ماه قبل از آن به ۷/۴۶‌میلیارد دلار رسید. این رقم در سه ماه دوم ۲۰۰۸ بالغ بر ۲/۴۳‌میلیارد دلار گزارش شده بود.

در حالی که سپرده‌های ایران نزد بانک‌های خارجی در سه ماه سوم ۲۰۰۸ افزایش داشته، تعهدات ایران نسبت به این بانک‌ها در همین مدت با ۶/۲‌میلیارد دلار کاهش مواجه شده است.

این گزارش میزان تعهدات ایران به بانک‌های خارجی در پایان سه ماه سوم سال ۲۰۰۸ را ۴/۲۲‌میلیارد دلار اعلام کرده است. تعهدات ایران به بانک‌های خارجی در سه ماه دوم ۲۰۰۸ بالغ بر ۲۵‌میلیارد دلار اعلام شده بود.

بر اساس این گزارش، از مجموع کل تعهدات ایران به بانک‌های خارجی ۱/۱۳‌میلیارد دلار مربوط به بانک‌های اتحادیه اروپا است. این رقم در پایان سه ماه دوم ۷/۱۴‌میلیارد دلار بوده که بدین ترتیب فقط با ۶/۱‌میلیارد دلار کاهش مواجه شده است. میزان تعهدات ایران به بانک‌های برخی کشورهای اروپایی در پایان سه ماه سوم ۲۰۰۸ به این شرح است: بلژیک ۰۳۲/۱‌میلیارد دلار، فرانسه ۴۱۹/۵‌میلیارد دلار، آلمان ۵۴/۲‌میلیارد دلار، ایتالیا ۹۸۷/۰‌میلیارد دلار، انگلیس ۷۷۵/۰میلیارد دلار، سوئیس ۴۲۶/۰‌میلیارد دلار، سوئد ۵۱۴/۰میلیارد دلار، اسپانیا ۲۸۱/۰‌میلیارد دلار و هلند ۵۱۷/۰میلیارد دلار.

بر مبنای گزارش بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی، تراز مثبت مبادلاتی ارزی ایران در بانک‌ها و موسسه‌های مالی خارج از کشور در پایان سه ماه سوم سال ۲۰۰۸ میلادی مثبت ۳/۲۴‌میلیارد دلار بوده است. مقر اصلی بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی در شهر (بازل) در سوئیس می‌باشد و گزارش‌های آن تحت عنوان «بانکداری بین‌المللی و تحولات بازار مالی» چهار بار در سال منتشر می‌شود.

در این گزارش‌ها سپرده‌ها و تعهدهای مجموعه‌ای از بانک‌ها و موسسه‌های مالی غیر بانکی متعلق به ۳۹ کشور دنیا که عمدتا اروپایی هستند، عرضه می‌شود.