نرخ سود باید یک‌درصد بیش از نرخ تورم تعیین شود - ۱۵ فروردین ۸۸

حیدر مستخدمین‌حسینی گفت: ما در بهترین حالت ممکن اوراق سپرده سرمایه‌گذاری خاص منتشر کردیم، نرخ سود ما ۱۹‌درصد است، اما شرایط ما بهتر از شرایط بانک‌های دیگر است. نرخ تورم در وضعیتی نیست که بخواهیم نرخ سود را کاهش دهیم. اگر دولت علاقه‌مند به کاهش نرخ تورم است، می‌تواند یارانه تخصیص دهد.

حیدر مستخدمین حسینی، مدیر عامل موسسه مالی و اعتباری توسعه در گفت‌وگو با ایلنا ابراز کرد: در حال حاضر نرخ تورم در وضعیتی نیست که بخواهیم نرخ سود را کاهش دهیم. به اعتقاد من، نرخ سود بانکی باید حداقل یک‌درصد بیش از نرخ تورم باشد، چراکه بانک‌ها وضعیت مناسبی به لحاظ منابع و مصارف ندارند.

وی در خصوص انتشارسپرده سرمایه‌گذاری خاص در موسسه توسعه ابراز کرد: ما در بهترین حالت ممکن اوراق سپرده سرمایه‌گذاری خاص منتشر کردیم، نرخ سود ما ۱۹‌درصد است، اما شرایط ما بهتر از شرایط بانک‌های دیگر است.

مستخدمین حسینی در توضیح این شرایط گفت: شرایط بهتر ما این است که سود را در ابتدای دوره می‌دهیم. اوراق ما با نام و امنیت آن تضمین شده است و در تمام شعب قابل بازخرید و انتقال به فرد دیگر است، اما در بانک‌های دیگر این حالت نیست. موسسه توسعه خود یک حساب باز می‌کند و سود آن را ماهانه به حساب مشتری می‌ریزد. وی ابراز امیدواری کرد که نرخ سود برای سال آینده به صورت دستوری تعیین نشود و این اتفاق خوش‌یمن برای اقتصاد ایران حادث شود.

مدیر عامل موسسه مالی و اعتباری توسعه افزود: نرخ سود بانکی متغیر اصلی و کلیدی همه ساز و کارهای اقتصادی است؛ بحث اشتغال، سرمایه‌گذاری و... همه وابسته به نرخ سود است و اگر نرخ سود خوب تعریف نشود و سازوکارهای پیشین برای نرخ سود تعریف شود، به مشکل می‌خوریم.

وی تجمیع منابع مردمی در سپرده‌های کوتاه‌مدت را یک آسیب جدی برای نظام بانکی تلقی کرد و گفت: نرخ سود سپرده در سال‌های گذشته طوری تنظیم شد که سپرده‌های مردم برای کوتاه‌مدت در بانک‌ها تجهیز می‌شد و این یعنی بزرگ‌ترین ضربه به نظام بانکی و اقتصاد؛ چرا که وقتی منابع برای دوره کوتاهی تنظیم می‌شود، بانک‌ها نیز برای سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت تصمیم می‌گیرند و در نتیجه بسیاری از پروژه‌های تولیدی که میانگین سه تا پنج سال زمان می‌برد تحقق پیدا نمی‌کند و تسهیلات برای سرمایه‌گذاران ارائه نمی‌شود.

مستخدمین حسینی افزود: موسسه مالی و اعتباری توسعه نرخ‌های سود سپرده‌های خود را با سازوکار جدید تنظیم و اعلام کرده است.