دنیای اقتصاد- در آخرین روز کاری سال گذشته، دومین جلسه بانک مرکزی و کمیسیون اقتصادی هیات دولت برای تعیین تکلیف نرخ سود بانکی و سایر سیاست‌های پولی برگزار شد که به گفته بهمنی، رییس کل بانک مرکزی، به علت تداوم اختلاف‌نظرها بدون نتیجه پایان یافت. مقامات بانک مرکزی که پیشتر وعده داده بودند یک ماه پیش از پایان سال، سرنوشت سیاست‌های پولی ۸۸ را نهایی کنند، ظاهرا در متقاعد کردن دولت ناکام مانده‌اند. در روزهای پایانی سال ۸۷

دومین جلسه تعیین نرخ سود بانکی به نتیجه نرسید

رییس‌کل بانک مرکزی گفت: تعیین نرخ سود بانکی به دلیل عدم تفاهم دولت و بانک مرکزی در مورد بسته پیشنهادی به سال۸۸ موکول شد.

محمود بهمنی در گفت‌وگو با باشگاه خبری فارس «توانا»، اظهار داشت: دومین جلسه بانک مرکزی و کمیسیون اقتصادی هیات دولت به منظور تعیین نرخ سود بانکی سال ۸۸ تشکیل شد ولی به علت تداوم اختلاف‌نظرها به نتیجه نرسید.

وی تصریح کرد: به همین دلیل تعیین نرخ سود بانکی به سال ۸۸ موکول شد.

گزارش فارس حاکی است جلسه آخرین پنجشنبه سال گذشته نیز به دلیل اختلاف‌نظر دولت و بانک مرکزی به نتیجه نرسید و بنا بر گفته رییس‌کل بانک مرکزی قرار بود این جلسه ۲۸ اسفند سال جاری به نتیجه برسد.

بنابراین گزارش تعیین نرخ سود بانکی سال ۸۷ نیز با همین چالش مواجه شده بود و به علت مشخص شدن این رقم در اواسط سال ۸۷ سیستم بانکی نتوانست به نحو مطلوب خدمات بانکی را به مشتریان خود ارائه کند.

نرخ سود بانکی در سال ۸۸ تغییر نمی‌کند

اگر کمیسیون اقتصادی دولت تغییری در بسته سیاستی - نظارتی سال ۸۸ ایجاد کند کلیه محاسبات بانک مرکزی بر هم می‌ریزد. همچنین برنامه ما برای کاهش تورم و کنترل نقدینگی بر هم خواهد ریخت و نتیجه‌ای دور از انتظار به دست می‌آید.

چنانچه کمیسیون اقتصادی دولت در بسته سیاستی - نظارتی سال ۸۸ بانک مرکزی تغییری ایجاد کند، برنامه ما برای کاهش تورم و کنترل نقدینگی بر هم خواهد ریخت.

محمود بهمنی رییس کل بانک مرکزی در گفت‌وگو با ایلنا، با بیان این مطلب و با تاکید بر عدم تغییر در مفاد بسته سیاستی- نظارتی سال ۸۸ نظام بانکی، ابراز داشت: بانک مرکزی با مطالعات همه جانبه ماه‌ها بر روی بسته سیاستی کارکرده و این بحث تامین‌کننده نظر کارشناسان سیستم بانکی است چرا که تاکید بسته بر افزایش ظرفیت تولیدی است.

بهمنی با بیان اینکه نرخ سود بانکی در سال ۸۸ براساس اصول بانکداری اسلامی تعیین می‌شود، گفت: ما در بحث سیاستی نرخ سود را براساس عقود اسلامی تعیین کردیم و نرخ‌ها تعادلی است، لذا اگر دولت بخواهد تغییری در بسته ایجاد کند سایر برنامه‌ها برای کاهش تورم سال ۸۸ برهم خواهد ریخت.

رییس کل بانک مرکزی در خصوص سیاست‌های کاهش نرخ تورم در سال ۸۸، گفت: از آنجا که بسته سیاستی با ماهیت آزادسازی منابع برای حمایت از تولید تدوین شده، لذا ما درصدد هستیم تا با تحکیم بر افزایش ظرفیت تولیدی و حمایت از تولید در اقتصاد و نیز کاهش سقف سپرده قانونی بانک‌ها نزد بانک مرکزی منابع را برای به گردش درآوردن طرح‌های نیمه تمام آزاد کنیم تا از این طریق تحولی در خصوص کاهش نرخ تورم ایجاد شود.

بهمنی با اشاره به اینکه تعیین نرخ سود بانکی به سال ۸۸ موکول شده است، تاکید کرد: نرخ سود تسهیلات سال ۸۸ نسبت به نرخ سال ۸۷ تغییر نمی‌کند و افزایش نمی‌یابد.

وی ادامه داد: ما بیشتر در جهت‌دهی تسهیلات و نظارت بر تخصیص منابع توسط بانک‌ها کار کردیم.

رییس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: اگر دولت تغییری در بسته سیاستی سال ۸۸ ایجاد کند کلیه محاسبات بانک مرکزی بر هم می‌ریزد و نتیجه‌ای غیر از آنچه مورد انتظار است بدست خواهد آمد.

عکس: نگار متین‌نیا