تعدیل تعرفه‌های بیمه از مهم‌ترین برنامه‌های بیمه مرکزی در سال ۸۸ است.

رییس کل بیمه مرکزی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: برنامه بلند مدت بیمه مرکزی‌، آزاد سازی تعیین تعرفه‌های بیمه است که مقدمه آن تعدیل تدریجی تعرفه‌ها در سال جاری است و در همین راستا برنامه‌های جدیدی هم برای شورای عالی بیمه در نظر گرفته‌ایم.

جواد فرشباف ماهریان ادامه داد: بیمه شخص ثالث در میان سایر بیمه‌ها از شرایط خاصی برخوردار است چرا که از جمله بیمه‌های اجباری به حساب می‌آید، از این رو در تعیین تعرفه‌های آن باید مسائل اجتماعی را در نظر گرفت و صرفا مقوله‌ای اقتصادی نیست و باید در آن قدرت اقتصادی جامعه را بررسی کرد.

وی گفت: با این وجود تعرفه بیمه شخص ثالث نباید به گونه‌ای تعیین شود که باعث ضرر شرکت‌های بیمه شود.

رییس بیمه مرکزی گفت: راهبردهای کلان بیمه در برنامه پنجم توسعه نیز پیگیری می‌شود و در چارچوب ساختار تعریف شده برای تدوین برنامه پنجم در دو کارگروه مشترک اقتصادی و اجتماعی و کارگروه‌های تخصصی متعددی از جمله کارگروه تخصصی تعاون، بیمه های اجتماعی و درمان سلامت نگر مشارکت دارد.

رییس شورای عالی بیمه تاکید کرد: بیمه مرکزی از سوی کارگروه‌ کوچک کردن دولت موظف شده، بسته اجرایی تحت عنوان اصلاح ساختار بیمه‌های بازرگانی را تدوین و ارائه کند که این کار انجام و گزارش آن ارائه شده است و همچنین به موازات تدوین برنامه پنجم برنامه تحول صنعت بیمه نیز نهایی شده و تلاش کنونی ما، برقراری هماهنگی میان برنامه تحول صنعت بیمه و برنامه پنجم است.

فرشباف در تشریح برخی برنامه‌های تحول بیمه توضیح داد: استقرار نظام تنظیم و نظارت هوشمند، نهادینه و خود تنظیم است که شامل طرح‌هایی از جمله جایگزینی نظارت مالی به جای نظارت تعرفه‌ای در صنعت بیمه،‌ شناورسازی نسبت‌های اتکایی اجباری و افزایش کارآمدی آن است.