مدیرعامل صندوق تعاون کشور با اشاره به اینکه اساسنامه بانک توسعه تعاون در دولت تصویب شده است، گفت: این اساسنامه منتظر ابلاغ رسمی از سوی دولت است.

ماشاء‌الله عظیمی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس افزود: تشکیل بانک توسعه تعاون که یکی از بندهای اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ است، پس از تصویب اساسنامه توسط وزرای تعاون و امور اقتصادی و دارایی تقدیم دولت شد و در هیات دولت به تصویب رسید و به زودی از طرف دولت ابلاغ می‌شود.

عظیمی افزود: ابلاغ اساسنامه تصویب شده بانک توسعه تعاون ظرف یکی دو هفته آینده انجام می‌شود. وی افزود: بانک مرکزی نیز تعهد کرده سرمایه ۵۰۰میلیارد تومانی بانک توسعه تعاون را از محل حساب ذخیره ارزی تامین کند که این سرمایه با تبدیل ارز به ریال تامین می‌شود. مدیرعامل صندوق توسعه تعاون خاطرنشان کرد: طبق قانون اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ سه ماه بعد از این قانون باید اساسنامه بانک توسعه تعاون تدوین و تصویب شود که در مدت مقرر این اساسنامه تقدیم دولت و سپس تصویب شد و هم اکنون منتظر ابلاغ نهایی است. مدیرعامل صندوق توسعه تعاون افزود: با تمام توان ۳۶۰ شعبه موجود صندوق تعاون در کشور با آموزش همکاران تحصیل‌کرده آمادگی دارند که پس از ابلاغ اساسنامه بانک توسعه تعاون تشکیل شود.

وی در مورد مدیرعامل این بانک گفت: با توجه به اینکه وزیر تعاون رییس مجمع این بانک خواهد بود، هنوز معلوم نیست چه کسی به عنوان مدیرعامل بانک جدید توسعه تعاون انتخاب خواهد شد. عظیمی در مورد اساسنامه صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری در بخش تعاون از نهادهای قانون اصل۴۴ برای توسعه تعاون گفت: اساسنامه اولیه این صندوق نیز تصویب شده، اما تشکیل این صندوق موخر بر تشکیل بانک توسعه تعاون است؛ بنابراین اول باید بانک تاسیس شده و سپس صندوق تعاون فعلی با تغییر اساسنامه به صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون تبدیل شود. وی افزود: در قانون اجرای اصل ۴۴ زمینه‌های افزایش سهم تعاون به ۲۵‌درصد از اقتصاد ملی در نظر گرفته شده است که تشکیل این دو نهاد از گام‌های اساسی در این زمینه است. مدیرعامل صندوق توسعه تعاون تصریح کرد: این صندوق در ۱۱ ماه سال جاری ۴۷۵ میلیارد تومان در قالب ۶۷ هزار پرونده اعتباری پرداخت کرده است.

وی افزود: صندوق تعاون سال گذشته ۳۸۰ میلیارد تومان تسهیلات در این مدت پرداخت کرده بود که امسال با ۲۵‌درصد افزایش مواجه شده است. عظیمی نرخ سود تسهیلات این صندوق را در بخش کشاورزی ۱۱‌درصد و در سایر بخش‌ها ۱۲‌درصد اعلام کرد و افزود: این صندوق نخستین موسسه‌ای بود که پس از ابلاغ بانک مرکزی نرخ سود تسهیلات را کاهش داد.