وزارت خزانه‌داری آمریکا روز سه شنبه یازده شرکت مرتبط با بانک ملی ایران را به دلیل آنچه که آن را همکاری با برنامه هسته‌ای و موشکی این کشورخواند مورد تحریم قرار داد. به گزارش سایت خبری عصر ایران، وزارت خزانه‌داری آمریکا هر گونه معامله یا همکاری شهروندان این کشور را با این شرکت‌ها ممنوع کرده و اموال و دارایی آنها در خاک آمریکا مسدود و توقیف می‌شوند. استوارت لوی، معاون تروریسم و اطلاعات مالی وزارت خزانه‌داری ایالات‌متحده در بیانیه‌ای مدعی شد: جامعه بین‌المللی تاکنون متوجه خطراتی که نقش بانک ملی ایران در گسترش (سلاح اتمی) دارد، شده است. وی افزود: «اعمال تحریم علیه شرکت‌ها، بانک‌ها و افرادی که از برنامه هسته‌ای ایران حمایت می‌کنند، تداوم اقدامات برای حفاظت از نظام مالی بین‌المللی است.»شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی، سیمان مازنداران، سرمایه‌گذاری توسعه ملی، سیمان شمال و شرکت چاپ و نشر بانک ملی ایران از جمله این یازده شرکت مورد تحریم هستند. شرکت «مهر کیمن» در جزیره کیمن دریای کارائیب نیز از جمله شرکت‌هایی است که در فهرست تحریم‌های وزارت امور خارجه آمریکا قرار دارد.

ایران اتهامات آمریکا و دیگر کشورهای غربی را مبنی‌بر اینکه بانک‌های ایرانی در فعالیت‌های غیر‌قانونی هسته‌ای دست دارند و همچنین از تروریست‌ها حمایت مالی می‌کنند، رد کرده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا پیشتر در ۱۷ دسامبر شرکت آسا، مستقر در نیویورک، را متهم کرد که به نمایندگی از سوی بانک ملی ایران به اقدامات غیر‌مجاز در آمریکا دست زده است.