دنیای اقتصاد- در حالی که بحران اقتصادی بازارهای جهانی را به رکود کشانده، برخی کارشناسان قیمت دو تا پنج هزار دلاری را برای طلا در سال ۲۰۰۹ پیش‌بینی می‌کنند.به تحلیل‌ این صاحبنظران، سرمایه‌گذاران به دلیل بی‌ثباتی نظام بانکی آمریکا در پی تشدید رکود اقتصاد جهانی به طلا به عنوان منبع مطمئن برای سرمایه‌گذاری توجه دارند. پیش‌بینی طلای دو تا پنج هزار دلاری در سال ۲۰۰۹

در حالی که بحران اقتصادی بازارهای جهانی را به رکود کشانده، برخی کارشناسان قیمت دو تا پنج هزار دلاری را برای طلا در سال ۲۰۰۹ پیش‌بینی می‌کنند.

به گزارش فارس به نقل از دیلی میل، سرمایه‌گذاران به دلیل بی‌ثباتی نظام بانکی آمریکا در پی تشدید رکود اقتصاد جهانی به طلا به عنوان منبع مطمئن برای سرمایه‌گذاری توجه دارند.

تجارت جواهرات در موسساتی همچون «سیرکا»، «جواهرفروشی کاهن» و مشاوران مالی محلی در شرکت‌هایی نظیر «واچوویا» و نورثرن تراست طی هفته‌های اخیر با هجوم مشتریان مواجه شده است. تقاضا برای طلا در بیستم فوریه به افزایش قیمت آن کمک کرد و به بالاترین بهای ۱۱ ماه گذشته رساند، اما از اوایل هفته گذشته بار دیگر کاهش یافت و جمعه در بازار مرکنتایل نیویورک به ۵۰/۹۴۲‌دلار در هر اونس رسید.

«مارک راش»، استاد دانشگاه فلوریدا، گفت: در ماه گذشته نیز طلا به حدود ۸۸۵‌دلار در هر اونس رسید و این افزایش اخیر توجه سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرد.

راش افزود: «مردم درباره آنچه در بازارهای مالی جریان دارد، نگران هستند و به دنبال مکانی برای سرمایه‌گذاری می‌گردند. من که قصد ندارم به بازار سهام بروم، زیرا وضعیت آنجا جالب نیست. نمی‌دانم که آیا می‌خواهم به بانک بروم یا خیر، زیرا نظام بانکی ضعیف و بیمار به نظر می‌رسد. شاید ملی‌سازی شود و آن وقت چه بر سر پول من می‌آید؟ بنابراین، شاید بازار طلا مکان مناسبی برای سرمایه‌گذاری باشد.»

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: «فکر می‌کنم برخی از مردم نیز این گونه فکر می‌کنند. من نمی‌گویم که بهترین فکر را دارم، اما تصور می‌کنم که مردم نیز این طرز فکر را دنبال می‌کنند.»

محبوبیت طلا با تصویب طرح محرک اقتصادی

۷۸۷‌میلیارد دلاری «باراک اوباما»، رییس‌جمهور آمریکا، همزمان شده است، اما بسیاری از مردم این طرح را عامل تورم آینده می‌دانند. یکی از این افراد «توبینا کاهن» است که پیش‌بینی می‌کند بهای طلا به دو هزار دلار در هر اونس می‌رسد یا شاید حتی به پنج هزار دلار در هر اونس در سال آینده برسد. کاهن به عنوان معاون رییس جواهرفروشی کاهن از افزایش قیمت طلا استقبال می‌کند و هر روز با دقت به بازار کالا توجه دارد.

کاهن گفت: «این روزها بی‌ثبات شدن وضعیت بازار جواهرات پایان می‌یابد، زیرا سرمایه‌گذاری به میزان زیاد انجام می‌شود.»

«تریسی شرمان»، مدیر خرید شرکت سیرکا، خاطرنشان کرد که مشتریان بیشتر به اقلام بی‌نام و نشان جذب می‌شوند که ارزش ذاتی آن در وزن طلا قرار دارد. این قطعه‌ها نظیر زنجیرهای طلا در زمان‌های دشواری قابل‌دسترس‌تر هستند. وقتی قیمت طلا بالا است، قطعا زمان فروش است.»

این در حالی است که کارشناسان مالی هنگام ارائه مشورت به سرمایه‌گذاران اندکی بیشتر درباره خرید طلا محتاط هستند.

«جیمز مینی»، مدیر اجرایی لیدین بانک‌اند تراست، گفت: «در حالی که سرمایه‌گذاری برای طلا می‌تواند برضد تورم و دیگر مشکلات نظیر کاهش ارزش دلار عمل کند، اما چشم‌اندازی محدود برای افزایش عادی به همراه خواهد داشت.»

مینی افزود: «طلا می‌تواند منافع متنوعی برای برابری و سهام با درآمد ثابت داشته باشد و همچون سابق بازگشت سرمایه را تسهیل کند.» نگاهی به بازارهای آینده نیز به «سندرا فلمینگ»، رییس و مدیر شرکت ویلمینگتون تراست فلوریدا، این استدلال را می‌دهد که انتظار بازگشت بسیار از طلا خطرناک است.

فلمینگ افزود: «برای پنج سال آینده فقط می‌توان به بازگشت ۱۰‌درصدی سرمایه امیدوار بود که دو درصد در سال محسوب می‌شود. بنابراین، بازار به طور کل نشان می‌دهد که وضعیت چندان مناسبی برای شما سرمایه‌گذاران وجود ندارد.»

«مایکل رز»، مالک و تاجر شرکت حق‌العمل‌کاری آنگوس جکسون، پیش‌بینی می‌کند که التهاب بازار طلا به آرامی کاهش می‌یابد. رز گفت: «به طور تاریخی، زمانی که طلا به یک هزار دلار در هر اونس می‌رسد، سرمایه‌گذاران سود خود را خارج می‌کنند و قیمت‌ها سقوط خواهند کرد.»

وی در ادامه اظهار داشت: «اگر به بازارها به شکل الاکلنگ نگاه کنید، معمولا افول مشاهده خواهید کرد.طی دوران افول اقتصادی دهه ۸۰ نیز سرمایه‌گذاران برای خرید طلا حریص شده بودند.»

اخیرا برخی از مشتریان «پالم بیچ» از مشاوران مالی «ویلمینگتون تراست» خواستند که مفاد تضمین حساب را اصلاح کنند تا تعیین سازند که تا چه میزان خریداری طلا لازم است.

این نکته جالب است که راه بازگشت به بازار سهام همیشه وجود دارد و فلمینگ می‌گوید که مردم باید درباره آنچه جمع‌آوری می‌کنند بادقت فکر کنند، در حالی که معمولا تلاش می‌کنند تصمیم‌های آسان را انتخاب کنند.

آستانه حراج طلا کماکان ۱۰۰۰ دلار است

گروه بازار پول- تشدید نگرانی‌‌ها از افت بازارهای سهام در جهان نرخ طلا را ۱۰دلار دیگر بالا برد. بازار سکه داخل در واکنش به این نوسان با افزایش نرخ اندکی روبه‌رو شد.

روز گذشته بهای هر اونس طلا تا ساعت ۱۴ به وقت تهران تا مرز ۹۵۰ دلار اوج گرفت که نسبت به نرخ پایان معاملات هفتگی بازارهای جهانی ۱۰دلار افزایش نشان می‌دهد. نرخ سکه بهار آزادی و نیم سکه هریک ۲هزار تومان و نرخ سکه طرح قدیم و ربع سکه نیز هریک هزار تومان افزایش قیمت را ثبت کردند.

افت بازارهای سهام در اروپا، آسیا و آمریکا موجب افزایش تقاضا برای طلا را فراهم آورده است. برخی از سرمایه‌گذاران بزرگ آمریکا همچون سرمایه‌گذار میلیاردی Warren Buffett اقتصاد آمریکا را به یک کشتارگاه تشبیه کرده است. برخی از تحلیلگران نرخ ۹۳۰ تا ۹۷۰دلار را نیز در کوتاه‌مدت محتمل دانسته‌اند.

بهای طلا در ماه مارس سال گذشته تا حد ۷۰/۱۰۳۲ دلار بالا رفت طی یک ماه گذشته نیز در یک نوسان آنی عدد ۱۰۰۶ دلار را نیز ثبت کرد، اما کماکان سطح مقاومت نرخ طلا ۹۵۰ تا ۱۰۰۰ دلار است در واقع به محض رشد قیمت طلا تا محدوده ۱۰۰۰دلار، بازار بلافاصله با فروش و حراج گسترده دارایی‌های طلایی مواجه می‌شود. این اقدام برای جبران کاهش ارزش دارایی‌های مالی در بازارهای سهام کماکان مورد استفاده سرمایه‌گذاران و نوسان‌گیران بازار است. کاهش نرخ بهره در سراسر جهان نیز در افزایش رغبت سرمایه‌گذاران برای خرید طلا نقش ویژه‌ای دارد.