مدیر کل اداره نشر اسکناس و مسکوک بانک مرکزی شایعه وجود طلا در سکه‌‏های ۵ تومانی را تکذیب کرد.

محمد قدس‌‏الهی در گفت‌‏وگو با ایلنا، با بیان اینکه اخیرا برخی از افراد سودجو اقدام به سوء‌استفاده از مردم کرده و سکه‌‏های ۵ تومانی را به قیمت بیش از ارزش اسمی آن به فروش می‌‏رسانند، گفت: اخیرا در برخی نقاط کشور افراد سود جو با سوء‌استفاده از ناآگاهی مردم اقدام به فروش سکه‌‏های ۵ تومانی کرده و اعلام کرده‌‏اند که در این سکه‌‏ها مقادیری طلا وجود دارد که این شایعات قویا تکذیب می‌‏شود؛ چراکه در این سکه‌‏ها به هیچ عنوان طلا وجود نداشته و آلیاژ به کار گرفته شده در این سکه‌‏ها از فلزات مس، نیکل و آلومینیوم است.

وی افزود: نخستین بار این سکه‌‏ها در سال ۵۹ توزیع شد که به وزن ده گرم ضرب می‌‏شد و در سال ۶۷ نیز ضرب این سکه‌‏ها متوقف شد.

قدس الهی با بیان اینکه ارزش اسمی این سکه‌‏ها همان ۵ تومان است، افزود: به مردم توصیه می‌‏کنیم که در برابر سودجویان آگاه باشند و از خرید این سکه‌‏ها به نرخ بیش از ارزش اسمی آن خودداری کنند.

قدس الهی در پاسخ به این سوال که در یک دوره‌‏ای عنوان شد ارزش ذاتی این سکه‌‏ها به دلیل به کارگیری نیکل و مس بیشتر از ارزش اسمی آن است، آیا قرار نیست ارزش اسمی سکه‌‏ها افزایش یابد؟ گفت: افزایش قیمت فلزات در بازارهای جهانی سبب شد تا ارزش ذاتی سکه‌‏های رایج بیش از ارزش اسمی آن باشد. در برهه‌‏ای از زمان ما شاهد بودیم که ارزش نیکل از ۱۰ هزار دلار در هر تن به ۵۲ هزار دلار در هر تن رسید یا ارزش مس در هر تن از ۳ هزار دلار به ۹ هزار دلار بالغ شد که در چنین شرایطی طبیعی است که ارزش اسمی سکه تحت تاثیر افزایش ارزش فلزات در بازارهای جهانی واقع شود.

وی افزود: در حال حاضر تعادل لازم در بازار جهانی فلزات بر قرار شده و ارزش اسمی سکه‌‏های ۵۰ و ۲۵ تومانی معادل ارزش ذاتی آن است.

قدس الهی در پاسخ به این سوال که سازمان نشر اسکناس و مسکوک بانک مرکزی در مردادماه اعلام کرده بود سکه‌‏های ۱۰۰ تومانی به زودی به جریان می‌‏افتد، آیا اقدامی در این خصوص صورت گرفته است؟ گفت: به زودی سکه‌‏های ۱۰۰ تومانی به جریان می‌‏افتد.

مدیر کل اداره نشر اسکناس و مسکوک بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که بر اساس مصوبه اخیر بانک مرکزی آیا اسکناس خاصی برای نقش ماهواره امید در نظر گرفته شده است؟ ابراز داشت: هنوز تصمیم‌‏گیری نهایی در این خصوص صورت نگرفته، اما در دستور کار بانک مرکزی است و به زودی تصمیم‌‏های لازم در این خصوص اتخاذ خواهد شد.