احتمال کاهش واگذاری اتکایی اجباری بیمه‌های عمر

لیلا اکبرپور- فراگیرشدن خدمات بیمه‌ای در کشور یکی از تاکیدهای مقام معظم رهبری در سیاست‌های کلی برنامه پنجم توسعه است و توسعه بیمه‌های عمر به ویژه بیمه‌های عمر متصل به پس‌انداز یا سرمایه‌گذاری می‌تواند بهترین مسیر برای توسعه بیمه در کشورمان باشد.

خانم ریحانلو، مدیر بیمه‌های اشخاص بیمه پارسیان، بیمه‌های عمر را یکی از بیمه‌های مورد علاقه مردم می‌داند و می‌گوید: چنانچه مردم از مزایای بیمه‌های زندگی مطلع باشند آن را خواهند خرید.بنا به گفته وی و بسیاری از کارشناسان صنعت بیمه کشورمان، شاید یکی از دلایل مهم سهم اندک بیمه‌های عمر در پرتفوی صنعت بیمه کشورمان نیز همین عدم اطلاع درست افراد از جزئیات و ویژگی‌های بیمه‌های عمر باشد. درخصوص ویژگی‌های بیمه‌های عمر گفت‌وگویی را با مدیر بیمه‌های اشخاص پارسیان انجام داده‌ایم که در ادامه می‌آید:

خانم ریحانلو لطفا از خصوصیات و انواع بیمه‌های عمر بگویید؟

بیمه‌های زندگی یا همان بیمه‌های عمر در انواع مختلف زمانی، عمر و پس‌انداز، عمر و سرمایه‌گذاری عرضه می‌شوند که هرکدام دارای ویژگی‌های منحصر به خود هستند. البته پوشش ۲۴ساعته و پرداخت خسارت فوت به هردلیل از مزایای تمامی این بیمه‌نامه‌ها هستند.

بیمه‌های عمر زمانی چه نوع بیمه‌ای هستند؟

این بیمه نامه تنها خطر فوت بیمه شده را تحت پوشش قرار می‌دهد و بیمه‌گذار تا زمانی که حق بیمه پرداخت می‌کند تحت پوشش قرار داشته و درصورت فوت سرمایه خریداری شده به ذی‌نفع بیمه شده که توسط خود او معرفی شده پرداخت می‌شود و در صورت زنده ماندن وی در پایان قرارداد بیمه‌گر تعهدی نخواهد داشت.

تعهدات بیمه‌گر در بیمه‌های عمر و پس‌انداز به چه صورت است؟

در این نوع بیمه‌نامه همان شرایط بیمه عمر زمانی خطر فوت بیمه شده و پرداخت سرمایه به خانواده وی حاکم است به اضافه آنکه پرداخت سرمایه بیمه به انضمام مشارکت در منافع درصورت حیات بیمه‌ شده در انقضای بیمه نامه پرداخت می‌شود که جنبه پس‌اندازی دارد.سقف سن بیمه‌گذار در این بیمه‌نامه تا ۷۰سالگی است و بیمه‌نامه به مدت ۵،۱۰ و۱۵ ساله صادر می‌شود.

اگر بیمه‌گذار بنا به دلایلی به غیر از کارافتادگی نتواند حق بیمه را پرداخت نماید. چطور؟

اگر بیمه شده پس از چند سال به خاطر وضعیت مالی توانایی پرداخت حق بیمه را نداشته باشد می‌تواند با مراجعه به شرکت، بیمه‌نامه را مخفف کند که در این شرایط بیمه‌گر با توجه به میزان حق بیمه پرداختی سرمایه بیمه را با توجه به آن کاهش داده و بیمه‌نامه ادامه دارد.توجه داشته باشید که سرمایه بیمه عمر این بیمه‌نامه‌ها از مالیات معاف هستند و طبق قانون اگر کسی درزمان ارسال اظهارنامه مالیاتی به وزارت دارایی اعلام کند بیمه‌نامه عمر دارد، به میزان حق بیمه پرداختی می‌تواند از معافیت دارایی استفاده نماید.

لطفا در خصوص بیمه‌های عمر و سرمایه‌گذاری توضیح دهید؟

بیمه عمر و سرمایه‌گذاری از بیمه عمر و یک صندوق پس‌اندازی برای بیمه شده تشکیل شده است که بیمه شده حق بیمه را به صورت سالانه، ماهانه، ۶ماهه یا ۳ماهه اقساط را پرداخت می‌کند و بخشی از این مبلغ صرف صندوق سرمایه فوت و مابقی آن صرف خرید سرمایه‌گذاری می‌شود.بیمه شده می‌تواند در این طرح با در نظر گرفتن نرخ تورم سرمایه و اندوخته پس‌اندازی خود را سالانه به میزان ۵یا ۱۰درصد افزایش دهد تا همواره ارزش آن طی دوره حفظ شود.نرخ فنی این بیمه‌نامه‌ها در ‌حال ‌حاضر ۱۵درصد تضمین شده است که به اضافه سود مشارکت در منافع به بیمه شده برگشت داده می‌شود.

خانم ریحانلو مردم اکثر مواقع بیمه‌های عمر را با پس‌اندازهای بانکی مقایسه کرده و سپرده بانکی را ترجیح می‌دهند،آیا این مقایسه صحیح است؟

بیمه‌های عمر همان‌طور که ابتدا توضیح داده شد برای طبقه متوسط و پایین جامعه است و ماهیت آن جمع‌آوری سرمایه‌های کوچک مردمی است.در واقع حق بیمه‌ها در اقساط بلندمدت پرداخت می‌شود و با حداقل ۵۰هزار تومان جهت بیمه عمر و سرمایه‌گذاری به مبلغ ۳۰۰هزار ریال بابت بیمه‌های عمر و پس‌انداز در ماه آغاز و بیمه شده با توجه به وضعیت مالی خود می‌تواند آن را ارتقا دهد، اما هیچ بانکی نیست برای پرداخت ماهی ۵۰هزارتومان سود قابل توجهی که در مقایسه با بیمه عمر ارزشمندتر باشد، بپردازد.در واقع بانک برای افرادی که سرمایه‌‌‌های قابل توجهی دارند و ریسک‌پذیر نبوده و مایل به دریافت سود بدون ریسک سرمایه‌گذاری هستند، خوب است و افراد با سرمایه‌های خرد بهترین راه برای داشتن منابعی مطمئن در روزهای سخت خرید بیمه‌های عمر و پس‌انداز و عمر و سرمایه‌گذاری است.به اضافه اینکه شرکت بیمه در مقابل فوت آنان به هر دلیل نیز سرمایه بیمه را پرداخت می‌کند.

بیمه پارسیان آیا طرح جدید دیگری دارد که به بازار عرضه کند؟

بله، بیمه‌نامه عمر و سرمایه‌گذاری کودکان کمتر از ۱۵سال طرح جدیدی است تا کودکان با داشتن یک بیمه نامه عمر و سرمایه‌گذاری درزمان جوانی و ورود به دانشگاه و آغاز زندگی خود سرمایه‌ای دردست داشته باشند. این طرح دردست بررسی است و به زودی اعلام خواهد شد.

نظر شما در خصوص آیین نامه ۴۲ (سرمایه گذاری) چیست؟

در جلساتی که در بیمه مرکزی برگزار شد و مدیران و بیمه‌های عمر نقطه نظرات خود را اعلام کردند، همگی خواستار بازنگری آیین‌نامه سرمایه‌گذاری شده و خود بیمه مرکزی نیز با این نظر موافق است.بحث کاهش ۵۰درصدی واگذاری اتکایی اجباری حق بیمه‌های عمرموردی است که در بیمه مرکزی مورد بررسی و توسط مسوولان ذی صلاح تصمیم‌گیری خواهد شد که مسلما این نظرات تاثیرات مثبتی در توسعه بیمه‌های عمر در کشور خواهند داشت.

نحوه پرداخت حق بیمه‌ها در بیمه‌های عمر و سرمایه‌گذاری بیمه پارسیان چگونه است؟

یک نمونه حداقل حق بیمه پرداختی را مثال می‌زنیم.در طرح بیمه عمر و سرمایه‌گذاری بیمه شده می‌تواند، ماهانه ۵۰هزارتومان و یا ۳ماهه، ۱۰۰هزارتومان به اضافه حق بیمه خطر فوت+پوشش‌های اضافی پرداخت نماید.یا ۶ماه یک بار ۲۰۰هزار تومان +خطر فوت+پوشش‌های اضافی یا سالانه ۴۰۰هزارتومان + خطر فوت+پوشش‌های اضافی پرداخت نماید.