در آستانه پیشنهاد بانک مرکزی به دولت برای تعیین نرخ جدید سود بانکی، برخی بانک‌های دولتی و خصوصی نرخ سود تسهیلات مضاربه‌ای خود را افزایش دادند.

به گزارش خبرنگار مهر، برخی بانک‌‌های دولتی و خصوصی که همواره از کاهش دستوری نرخ سود بانکی توسط کمیسیون اقتصادی دولت و شورای پول و اعتبار گلایه دارند، در جدیدترین اقدام و در دو ماه اخیر، نرخ سود عقود مضاربه‌ای را افزایش داده‌اند و بر همین اساس، بانک‌ها بیشتر به سمت پرداخت تسهیلات مشارکتی و مضاربه‌ای گرایش پیدا کرده‌اند تا عقود مبادله‌ای.

شاید دلیل اصلی گرایش بانک‌ها به سمت تسهیلات مضاربه‌ای، سوددهی بالا در برابر تسهیلات مبادله‌ای (براساس مصوبه دولت ۱۲‌درصد) باشد. این در حالی است که نرخ سود سپرده بانک‌های دولتی به طور متوسط نیز هم‌اکنون ۱۴ تا ۱۶‌درصد و در بانک‌های خصوصی نیز ۱۶ تا ۱۸‌درصد است؛ یعنی چندین‌درصد کمتر از نرخ سود تسهیلات مضاربه‌ای و چندین‌درصد بیشتر از تسهیلات مبادله‌ای.

نرخ جدید تسهیلات مضاربه‌ای

خبرنگار مهر که به عنوان متقاضی دریافت تسهیلات به شعب مختلف بانک‌های دولتی و خصوصی رفته بود، گزارش داد: عقود مضاربه‌ای به طور میانگین در برخی بانک‌های دولتی تا ۲۴‌درصد و در بانک‌های خصوصی تا ۲۶‌درصد افزایش یافته است؛ به نحوی که این نرخ در بالاترین حد خود در بانک‌های دولتی متعلق به بانک صادرات با ۲۴‌درصد در مدت ۶ ماه به طور ثابت است. این در حالی است که این نرخ قبل از ابلاغ بخشنامه جدید در بانک صادرات ۱۹‌درصد بوده است.

همچنین نرخ عقود مضاربه‌ای در بانک کشاورزی قبل از ابلاغ بخشنامه جدید حدود ۱۲‌درصد برای مدت ۶ ماه بوده، اما پس از ابلاغیه جدید این نرخ در همین زمان بین ۱۲ تا ۲۱‌درصد شده است؛ البته روسای برخی شعب بانک کشاورزی پرداخت تسهیلات در قالب این عقود را منوط به گردش مالی و مدت زمان افتتاح حساب فرد تسهیلات گیرنده عنوان می‌کنند.

نرخ سود عقود مضاربه‌ای برای هر بانک متفاوت با سایر بانک‌ها و البته به صورت توافقی است و تسهیلات آن با اخذ وثایق مختلف و با در نظر گرفتن مدت زمان بازپرداخت آن پرداخت می‌شود.

مسوولان برخی شعب بانک‌های دولتی نظیر بانک تجارت می‌گویند میزان نرخ سود تسهیلات مضاربه‌ای به صورت توافقی تعیین می‌شود. در همین حال، برخی مسوولان شعب بانک ملی تصریح می‌کنند: نرخ این نوع تسهیلات از ۱۲‌درصد در مدت ۶ ماه قبل از ابلاغیه جدید در دوماه پیش به ۱۹‌درصد افزایش یافته است.

گزارش مهر می‌افزاید: بانک ملت نیز حدود دو ماه پیش نرخ سود عقود مضاربه‌ای را ۱۲‌درصد در نظر گرفته بود که هم‌اکنون این نرخ تا ۱۹‌درصد رسیده است که البته بستگی به گردش مالی، حجم عملکرد حساب و مدت زمان افتتاح حساب دارد. میزان پرداخت آن نیز به ظرفیت مشتریان و فعالیتی که تسهیلات صرف آن خواهد شد، بستگی دارد.