کمبود منابع بانکی، تسهیلات خرید خودرو را متوقف کرد

عکس: نگار متین‌نیا

مشکل کمبود منابع بانکی برای اعطای تسهیلات، معضلی نیست که تنها گریبانگیر واحدهای صنعتی و تولیدی شده باشد، بلکه دامنه‌ آن تا پرداخت تسهیلات خرد به متقاضیان وام خودرو نیز کشیده شده است.

توقف پرداخت وام خودرو که اصلی‌ترین راه تامین نقدینگی لازم برای متقاضیان خرید وسیله نقلیه طی سال‌های اخیر بوده، یکی از مشکلاتی است که ظرف ۱۰ ماه گذشته همواره از سوی مردم به آن اشاره می‌شود.

این توقف نه‌تنها شامل خودداری بانک‌ها از پذیرش تقاضاهای جدید برای دریافت وام خودرو شده است، بلکه پرداخت این تسهیلات به آن دسته از متقاضیانی که از مدت‌ها پیش در نوبت انتظار دریافت وام خودرو هستند، نیز با کندی بسیاری همراه است.

پیگیریی‌های خبرگزاری ایسنا نشان می‌دهد که در حال حاضر بانک‌ها معمولا تقاضای جدیدی را برای دریافت تسهیلات خودرو پذیرش نمی‌کنند و این در حالی است که طی سال‌های اخیر پرداخت این تسهیلات جزو آن دسته از وام‌هایی بوده که در دریافت آن چندان مشکلی وجود نداشت.

بنابراین گزارش شورای پول و اعتبار برای نخستین بار پرداخت وام خرید خودرو را اواسط سال ۸۵ به تصویب رساند و بعد از مدت کوتاهی مبلغ این تسهیلات از پنج به هفت میلیون تومان افزایش یافت و این افزایش دو میلیون تومانی اگرچه به کام متقاضیان این تسهیلات بسیار شیرین بود، ولی تاخیری که در ابلاغ آن به بانک‌ها به‌وجود آمد، روند برخورداری از این وام را با مشکل مواجه کرد تا اینکه سرانجام پرداخت تسهیلات هفت میلیون تومانی خودرو در هشتم اسفند ماه سال ۸۵ از سوی شورای پول و اعتبار به بانک‌های کشور ابلاغ و پرداخت این وام در ماه‌های نخستین سال ۸۶ آغاز شد.

مدت انتظار برای دریافت این وام در اوایل دوره پرداخت از ۵/۱ ماه تجاوز نمی‌کرد، ولی به تدریج و با افزایش متقاضیان آن، باید حداقل چهار تا شش ماه برای دریافت این تسهیلات انتظار کشیده می‌شد.

پرداخت تسهیلات خرید خودرو که تا ۸۰درصد بهای خودروی صفر تا سقف ۷۰میلیون ریال را شامل می‌شد، رونق بیشتری را در ثبت نام خودروسازی‌های داخلی به‌وجود آورده بود، ولی به صورت معمول، بازار خرید و فروش این تسهیلات نیز وجود داشت و برخی نمایندگی‌ها و فروشندگان خودرو که امکان صدور حواله خرید خودروهای صفر داشتند با دریافت ۱۰درصد مبلغ تسهیلات، حواله خودرو را در اختیار آن دسته از متقاضیانی قرار می‌دادند که قصد خرید خودرو نداشتند و این افراد هم با ارائه این حواله، وام خودرو را دریافت می‌کردند.

با وجود این حاشیه‌ها، روند پرداخت این تسهیلات همچنان ادامه داشت تا مقطعی که به تدریج قدرت پرداخت تسهیلات بانکی در تمام شاخه‌ها به علت تجهیز نشدن منابع، به ضعف گرایید و به این ترتیب مدت انتظار برای دریافت این وام به شدت افزایش یافت تا جایی که تقریبا از اواخر بهار سال جاری پرداخت وام خودرو در برخی بانک‌ها به کلی متوقف شده است.

طی این مدت و پس از تغییراتی که در مدیریت کلان بانک مرکزی و به تبع آن سیاست‌های آن رخ داد، سیاست برقراری خطوط اعتباری و گشایش مجدد اعتبارات در پیش گرفته شد و متقاضیانی که بیش از یک سال در انتظار بودند، تسهیلات خود را دریافت کردند.

ولی با وجود تاکید رییس کل جدید بانک مرکزی، روند پرداخت این تسهیلات همچنان کند است و کمتر ثبت نام جدیدی انجام می‌شود.

به دنبال پیگیری‌های صورت گرفته موارد زیادی از متقاضیان دریافت وام در بانک‌ها مشاهده شده است که بعد از ماه‌ها تلاش و مراجعه موفق به دریافت وام خودرو با وجود تکمیل مدارک و پرونده نشده‌اند.

یکی از شهروندان تهرانی با افتتاح حساب در یکی از بانک‌های دولتی در اردیبهشت‌ماه امسال با وجود تکمیل پرونده و طی کردن مراحل اداری بعد از ۹ ماه پیگیری، مسوولان بانک به راحتی اعلام کرده‌اند که فعلا منابع لازم برای دادن وام خودرو وجود ندارد.

در این زمینه علی صدقی ـ رییس شورای عالی مدیران عامل بانک‌های دولتی ـ در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه وام خودرو نه به طور کامل قطع و نه در وسعت بالا پرداخت می‌شود، گفت: فقط کسانی که قبلا وام خودرو ثبت نام کرده‌اند مشمول گرفتن وام می‌شوند و قرار است بانک‌ها بر اساس منابعی که دارند عمل کنند.

مدیرعامل بانک ملی اضافه کرد: پرداخت وام در شرایط فعلی به دلیل کمبود منابع بسیار کند شده است.