بانک یو‌بی‌اس سوئیس درخواست دولت آمریکا برای ارائه اطلاعات ۵۲هزار مشتری این بانک را رد کرد.

به گزارش ایسنا، این درخواست در قالب جزئی از یک پرونده حقوقی تحقیقات تخلفات مالیاتی مطرح شد که در دادگاهی در شهر میامی آمریکا به ثبت رسید. دولت آمریکا خواستار آن شده است که بانک یو‌بی‌اس اطلاعات مربوط به آن دسته از مشتریانش را فاش کند که آمریکایی هستند و با مخفی نگه‌ داشتن حساب‌های خود از مقام‌های آمریکایی، از پرداخت مالیات سر باز زده‌اند.

بانک یو‌بی‌اس در شرایطی از افشای این اطلاعات امتناع کرد که روز چهارشنبه ۱۸ فوریه پذیرفته بود که امکان دسترسی بازرسان به ۲۵۰ تا ۳۰۰ مشتری خود که از قوانین حمایت از رازداری در سوئیس برای مخفی نگهداشتن دارایی‌های خود سوءاستفاده کرده بودند را فراهم کند.

دستیار دادستان کل میامی در این باره گفت: در زمانی که میلیون‌ها آمریکایی کار خود، خانه خود و بیمه خدمات درمانی خود را از دست می‌دهند، وحشتناک است که بیش از ۵۰هزار نفر از ثروتمندترین افراد با جدیت به دنبال فرار از وظیفه مدنی و حقوقی خود در پرداخت مالیات بوده‌اند.

به گزارش بی‌بی‌سی، پیتر کورر مدیر بانک یو‌بی‌اس گفت: این بانک مسوولیت کامل کمک به مشتریان آمریکایی خود برای مخفی نگه داشتن دارایی‌هایشان از سازمان خدمات درآمد داخلی (IRS) که مسوول محاسبه و اخذ مالیات از شهروندان آمریکایی محسوب می‌شود را می‌پذیرد.

با این حال این بانک اعلام کرد که از مواد قانونی لازم برای دفاع از خود مقابل درخواست واگذاری اطلاعات برخوردار است و مصمم است اجازه این کار را ندهد.

پس از آنکه بانک یو‌بی‌اس متهم شد که برای مخفی نگه داشتن دارایی‌های مشتریان خود حساب‌های صوری ایجاد کرده، روز چهارشنبه ۱۸ فوریه این بانک پذیرفت ۷۸۰میلیون دلار به عنوان غرامت به دولت آمریکا بپردازد تا رضایت شاکیانی که آن را به کلاهبرداری از مسوولان مالیاتی آمریکا متهم کرده بودند را جلب کند.