گروه بازار پول- عضو هیات‌مدیره بانک ملی ابراز داشت: بانک ملی با توجه به شبکه گسترده شعب خارج از کشور و آشنایی با فعالیت در فضای رقابتی آن، آمادگی رقابت با بانک‌های خارجی را دارد. به گزارش روابط عمومی بانک ملی ایران، محمدتقی توکلی با اشاره به عملکرد شعب خارج از کشور این بانک گفت: بانک ملی در دبی جزو چهار بانک مطرح و در لندن، بیستمین بانک اصلی است. همچنین شعب پاریس و هامبورگ نیز فعالیت مناسبی دارند. وی افزود: فعالیت بانکی در خارج از کشور با داخل بسیار تفاوت دارد، چون فضا کاملا رقابتی است و در آن فضا باید از نظر نرم‌افزار و سخت‌افزار کاملا مسلح بود. به گفته توکلی، ورود بانک‌های خارجی به کشور یک ضرورت است که به کیفی‌تر شدن سطح فعالیت بانک‌های کشور، کمک خواهد کرد.

وی گفت: وجود بانک‌های خارجی در کشور، در شرایطی مثل تحریم اخیر علیه شبکه بانکی کشور نیز می‌توانست برای ما بسیار مفید باشد. عضو هیات‌مدیره بانک ملی با تشریح وضعیت شعب این بانک در خارج از کشور بیان داشت: بانک ملی ۱۲ شعبه و دو سابسیدری (واحد مستقل) در خارج از کشور دارد علاوه بر اینکه در دو بانک مشترک آرین بانک افغانستان و فیوچر بانک بحرین نیز مشارکت فعال دارد. وی تعداد بالای ایرانیان مقیم امارات را مورد اشاره قرار داد و افزود: بانک ملی هفت شعبه در امارات دارد و در چند ماه آینده نیز شعبه جدیدی در منطقه آزاد جبل علی امارات افتتاح خواهد کرد. به گفته توکلی، بانک ملی در‌حال‌حاضر شعبه بغداد را در عراق فعال دارد و با توجه به زوار زیاد ایرانی، در آینده نزدیک، شعبی را در مناطق نجف، کربلا و اربیل راه‌اندازی خواهد کرد.

وی با اعلام اینکه بانک ملی کار مطالعاتی افتتاح شعبه در ۱۶ کشور را در دست اقدام دارد، اظهار داشت: بانک ملی برای کم اثر کردن تحریم و گسترش فضای فعالیت خود، در اروپا، خاور دور و آفریقا، برنامه افتتاح شعبه را مد نظر قرار دارد.