گروه بازار پول - افزایش ریسک‌های اقتصادی در ترکیه موجب شد نرخ پول این کشور در بازار تهران ۵۰تومان دیگر کاهش یابد.

روز گذشته بهای فروش هر لیر ترکیه ۵۰تومان دیگر از ارزش خود را از دست داد و به نرخ ۵۹۰تومان عرضه شد. در این روز لیرترکیه با کاهش یک‌درصدی ارزش خود در مقابل دلار آمریکا به برابری ۷۰۴۵/۱ در مقابل آن دست یافت.

هجوم سرمایه‌گذاران به سوی دارایی‌های کم ریسک در کشورهای در حال توسعه و بازارهای نوظهور از جمله دلایل افت ارزش پول کشورهایی همچون ترکیه است که در تماس بیشتری با نظام مالی غرب بوده‌اند. لیرترکیه از آغاز سال جاری میلادی ۹درصد از ارزش خود را در مقابل دلار از دست داده است که این میزان در سال ۲۰۰۸ تقریبا ۲۵درصد بوده است.

کاهش رشد اقتصادی در این کشور نیز از جمله دلایل کاهش ارزش لیر در مقابل دلار آمریکا بوده است. تلقی از ریسک در ترکیه به نحو قابل توجهی افزایش یافته، ضمن این که افت بهای نفت و رشد بهای طلا موجب بی‌اعتمادی بازارهای جهانی شده و دلار آمریکا به عنوان یک سرمایه‌گذاری مطمئن به شدت مورد توجه قرار گرفته است. انتشار گزارشات صندوق بین‌المللی پول در خصوص تاثیرپذیری و رو‌به‌رو بودن ترکیه با بحران مالی جهانی به عنوان یکی از کشورهای در حال توسعه تحت فشار، دلیل دیگری برای افت ارزش لیرترکیه به حساب می‌آید.

در سه ماهه سوم سال ۲۰۰۸ نرخ رشد اقتصادی ترکیه ۵/۰درصد افت داشت. انتظار برای کاهش بیشتر این نرخ در سه ماهه چهارم سال ۲۰۰۸ در حدود ۱۹درصد افت داشته است. نرخ بیکاری در این کشور نیز در سه ماهه چهارم سال ۲۰۰۸ به حد ۳/۱۲درصد رسیده که بیشترین حد آن از سال ۲۰۰۵ بوده است.

بازار سکه و ارز داخلی

روز گذشته نرخ هر سکه بهار آزادی با ۴هزار تومان رشد قیمت به ۲۱۲هزار تومان رسید. نیم سکه و ربع سکه نیز به ترتیب ۲هزار تومان و ۵۰۰تومان افزایش قیمت را تجربه کردند.

یورو و پوند انگلیس هر یک ۵تومان ارزان شدند، در حالی که نرخ دلار ۲تومان رشد کرد و نرخ هر اونس طلا در بازارهای جهانی در حد ۹۶۴تومان است.