تفاوت قیمت سکه‌های 51 سال اخیر مجاز نیست

عکس: نگار متین‌نیا

کارشناس رسمی دادگستری در رشته باستان‌شناسی و حفاظت آثار باستانی گفت: ارزش سکه‌های طلای معاصر به وزن و عیار آنها است. رویا فراهانی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار کرد: هر شیئی اعم از سکه که ارزش هنری نیز داشته باشد، با گذشت ۵۱ سال از عمر آن، به یک شیئی تاریخی تبدیل می‌شود.

وی معیار تاریخی شدن یک بنا را ۱۰۱سال دانست و افزود: آنچه سبب می‌شود تا یک سکه دارای ارزش تاریخی شده و از قیمت بیشتری نسبت به سکه‌های معاصر برخوردار باشد، غیر از معیار ۵۱ سال، ضرب آن در یک دوره تاریخی - حکومتی است.

این کارشناس مرمت آثار تاریخی اضافه کرد: سکه‌های دوره‌های انقلاب با گذشت ۳۰ سال از عمر آنها، سکه‌های معاصر حساب می‌شوند به همین دلیل تنها معیار ارزشمند بودن آنها وزن و عیار آنها است. وی افزود: سکه‌هایی که با طرح تمثال حضرت امام و در دوره حیات ایشان ضرب شده نیز نسبت به سکه‌های فعلی ارزشمندتر است.

فراهانی ادامه داد: علت اینکه سکه‌های طرح قدیم یا پهلوی نسبت به سکه‌های طرح جدید باارزش‌تر حساب می‌شوند به دلیل عدم امکان ضرب آنها است؛ چراکه دوره حکومتی گذشته برای ضرب مجدد سکه وجود ندارد، بنابراین سکه‌های آن دوره حکومتی، تاریخی و ارزشمند محسوب می‌شوند.

وی افزود: بر همین اساس کلیه سکه‌هایی که در یک دوره تاریخی - حکومتی قرار داشته و عمر آنها به ۵۱ سال نرسیده، معاصر حساب شده و با همسانی در وزن و عیار، هیچ تفاوت قیمتی با هم نخواهند داشت.

کارشناس رسمی دادگستری در رشته باستان‌شناسی و حفاظت آثار باستانی با تاکید بر لزوم هوشیاری مردم نسبت به این مهم، خواستار نظارت بانک مرکزی برای جلوگیری از برخی سوء استفاده‌ها در این خصوص و نیز لزوم برخورد اتحادیه صراف‌ها با این مساله شد.

آرامش بازار طلا و سکه در روزهای پایانی سال

نایب رییس اتحادیه فروشندگان طلا و سکه تهران از آرامش بازار طلا و سکه در روزهای پایانی سال خبر داد.

«محمد کشتی‌آرای» گفت: بازار سکه و طلا طی هفته گذشته از آرامش و تعادل مناسبی برخوردار است.

نایب رییس اتحادیه فروشندگان طلا و سکه تهران با بیان اینکه هر عدد سکه بهار آزادی طی هفته گذشته تاکنون فقط یک‌هزار تومان افزایش قیمت داشته است، اظهار کرد: این در حالی است که هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز نسبت به هفته گذشته با افزایش ۵۰۰ تومانی مواجه شده است.

وی با بیان اینکه با پایان ماه صفر تقاضا برای خرید سکه و طلا افزایش خواهد یافت، اظهار کرد: به دلیل وفور سکه در بازار، شاهد تعادل قیمت‌ها تا پایان سال خواهیم بود.

کشتی آرای قیمت هر عدد سکه طرح قدیم را ۲۱۴هزار تومان دانست و گفت: قیمت هر عدد سکه بهار آزادی طرح جدید نیز ۲۰۷هزار تومان است که تفاوت چندانی با روز قبل نداشته است.به گفته وی، هر عدد نیم سکه بهار آزادی نیز ۵۵هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد. نایب رییس اتحادیه فروشندگان طلا و سکه تهران، قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار را نیز ۲۱هزار تومان ذکر کرد و گفت: بازار طلا همزمان با فرارسیدن عید از رونق خوبی در هفته‌های آینده برخوردار خواهد شد.