فاطمه بهادری

براساس پیشنهاد بانک مرکزی در بسته سیاستی پولی برای سال ۸۸، نرخ سود بانکی به صورت حداقل و حداکثر برای عقود مبادله‌ای تعیین خواهد شد. یک منبع آگاه به دنیای‌اقتصاد گفت: براساس این بسته، نرخ سود تسهیلات بانکی درجه‌بندی شده و همچون تعیین کف و سقف برای نرخ سود سپرده‌های بانکی، برای تسهیلات نیز نرخ‌های متفاوتی در نظر گرفته می‌شود. گرچه نظر کارشناسان بانک مرکزی بر تعیین نرخ سود بر مبنای نرخ تورم استوار است، اما با توجه به نظر اعضای کمیسیون اقتصادی دولت که بر کاهش نرخ سود تاکید دارند، نرخ سود تسهیلات بانکی در بسته پیشنهادی بر مبنای حداقل و حداکثر تعیین شده است. گفته می‌شود پیشنهاد دکترمحمود بهمنی رییس کل بانک مرکزی حداکثر نرخ سود ۲۲درصد است، بنابراین حداقل این نرخ ۱۲ و حداکثر ۲۲درصد پیشنهاد شده است.

این درجه‌بندی نرخ‌های سود می‌تواند برای بخش‌های مختلف همچون گذشته اعمال شود که با توجه به تجربه گذشته این نرخ برای بخش‌های خدمات و بازرگانی حداکثر نرخ سود و برای بخش‌های کشاورزی، صنعت و معدن و مسکن به صورت حداقل خواهد بود. بر این اساس پیش‌بینی می‌شود مشخص کردن سهم بخش‌های مختلف در بسته سیاستی امسال نیز مد نظر قرار گیرد تا طبق نظر دولتمردان مشکلات عدم ارائه تسهیلات به بخش‌های کم‌بازده‌تر همچون تجربه سال‌های گذشته پیش نیاید.

چندی است که اعمال نرخ تورم در نرخ سود بانکی مورد تاکید رییس کل بانک مرکزی است و وی بارها اعلام کرده که باید برای تعیین نرخ سود تسهیلات به میزان تورم توجه داشت.