گروه بازار پول- با وجود اوج گرفتن بهای طلا در بازارهای جهانی به بالاترین نرخ ۷ماهه خود نرخ هر سکه بهار آزادی تنها یک‌‌هزار تومان افزایش داشت که حکایت از تداوم افت تقاضا در بازار داخلی دارد.

روز گذشته بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۲۵دلار افزایش دیگر تا سطح ۹۶۴ دلار اوج گرفت. با این حال نرخ هر سکه بهار آزادی در بازار تهران با یک‌هزار تومان افزایش قیمت تا حد ۲۰۸هزار تومان بالا رفت. سکه طرح قدیم ۲۱۷هزار تومان، نیم سکه ۱۰۸هزار تومان و ربع سکه ۵۶۵۰۰تومان برای فروش قیمت‌گذاری شدند.

هر مثقال طلای ۱۷ عیار نیز با ۱۵۰۰تومان افزایش قیمت به نرخ ۹۲۵۰۰تومان (بدون اجرت) فروخته ‌شد.

در بازار ارز تهران یورو با ۷تومان افت قیمت مواجه شد و به نرخ ۱۲۳۳تومان فروخته شد. در عوض نرخ دلار آمریکا با ۳تومان رشد قیمت تا حد ۹۶۸تومان تقویت شد. ین ژاپن نیز ۱۰تومان از ارزش خود را از دست داد.

افزایش نگرانی‌ها در خصوص بحران‌های مالی در جهان به ویژه در حوزه یورو و ژاپن تقاضا برای خرید طلا به عنوان دارایی‌های امن و مقابله با تورم را افزایش داده است.

ارزش یورو در مقابل دلار آمریکا به پایین‌ترین حد ۱۰ هفته اخیر رسید. نرخ برابری یورو در مقابل دلار آمریکا روز گذشته تا حد ۲۶۱۶/۱پایین آمد. شرکت خدمات سرمایه‌گذاری moody's رتبه بانک‌هایی را که در شرق اروپا نیز دارای شعبه هستند ، کاهش داد که به افزایش بحران مالی در اروپا و کاهش ارزش یورو دامن زده است.

نرخ یورو برای دومین روز متوالی در مقابل ین ژاپن نیز افت داشته است. بر اساس تحلیل برخی از کارشناسان اوضاع اقتصادی منطقه یورو بسیار بحرانی‌تر از پیش‌بینی‌های مقامات بانک مرکزی اروپا است.

این روزها مردم اروپا نیز یورو را ابزاری کم‌ارزش برای مبادلات می‌دانند. برابری یورو در مقابل ین نیز تا حد ۹۷/۱۱۵افت کرد. پوند انگلیس نیز به دلیل انتشار گزارش کاهش تورم در این کشور به دلیل رکود اقتصادی افت کرد. بانک مرکزی انگلیس انگیزه بیشتری برای کاهش نرخ بهره دارد. نرخ تورم ماه ژانویه در انگلیس از حد ۱/۳درصدی ماه قبل از آن به ۷/۲درصد افت کرده است.