رییس‌کل سابق بانک مرکزی با اشاره به تفاوت قیمت سکه‌های طلا به علت تفاوت در سال ضرب آنها گفت: بر خلاف آنچه که اخیرا توسط برخی افراد اعمال می‌شود، تاریخ ضرب سکه تاثیری در ارزش سکه‌های طلای جاری یا یادبود ندارد. طهماسب مظاهری در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: سال‌های سال بر روی سکه‌های طلای رایج، تاریخ ضرب درج می‌شده و هیچ تفاوت قیمتی را به این دلیل در بازار شاهد نبودیم،‌ ولی اخیرا برخی افراد، سال ضرب سکه را مبنایی برای ایجاد تفاوت بین قیمت سکه‌ها و از این طریق کسب درآمد قرار داده‌اند.

وی درخصوص راهکار برای حل این مشکل گفت: بانک مرکزی با اطلاع‌رسانی کامل در خصوص اینکه تفاوتی بین سکه‌های طلای ضرب شده در سال‌های مختلف وجود ندارد، می‌تواند مردم را نسبت به این موضوع آگاه سازد. رییس‌کل سابق بانک مرکزی اضافه کرد: همچنین دخالت، همکاری و همیاری اصناف و اتحادیه‌های مربوطه همچون اتحادیه طلاسازان و صراف‌ها می‌تواند به حذف اینگونه ترفندهای غیرمعمول منجر شود.

معاون سابق حقوقی و پارلمانی بانک مرکزی گفت: از آنجا که ارزش سکه‌های جاری ربطی به تاریخ آنها ندارد؛ بنابراین سکه‌های طلا می‌توانند بدون درج تاریخ ضرب شوند.

حیدر مستخدمین حسینی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: تاریخ جایی در تعریف مکانیزم ادبیات اقتصادی سکه ندارد؛ بنابراین با حذف تاریخ از روی سکه‌های طلا، مشکلی به وجود نمی‌آید. وی با اشاره به اینکه تا ۱۰ سال پیش مشکلی به لحاظ اختلاف قیمت به لحاظ تفاوت سال ضرب سکه وجود نداشت، گفت: از زمانی که یکی از بانک‌ها با پذیرش سکه، بابی در این خصوص باز کرد، این مساله به بازار رسوخ کرده و سبب شده تا سال ضرب سکه، مبنایی برای ایجاد اختلاف قیمت سکه‌ها باشد.

معاون سابق حقوقی و پارلمانی بانک مرکزی اضافه کرد: پیش از این، تفاوت قیمت بین سکه‌های طلا به موجب امامی و غیرامامی یا جدید و قدیم بودن طرح آنها بود، آن هم به دلیل عدم امکان درج مجدد سکه‌های قدیم، ولی در حال حاضر تاریخ سکه نیز مبنایی برای این تفاوت قیمت شده است.

وی افزود: تاریخ، تنها در سکه‌های یادبود دارای نقش به لحاظ تعیین ارزش سکه است، آن هم به دلیل امکان عدم ضرب آن سکه که روزگاری به مناسبت خاص و در زمانی خاص ضرب شده است.

مستخدمین حسینی با تاکیدبر اینکه مشکل تفاوت قیمت بر مبنای سال ضرب، تنها با یک عزم و اراده جدی قابل‌حل است، اظهارداشت: نظارت بانک مرکزی و اتحادیه‌های صنفی مربوطه بر این مساله می‌تواند موجبات حل این مشکل را فراهم سازد.