نگرانی از عدم کارآیی طرح نجات بانک‌های آمریکایی طلا را 30دلار گران کرد

گروه بازار پول- نرخ جهانی طلا روز گذشته با جهش قابل توجهی از ۹۲۵ دلار فراتر رفت.

روز گذشته نرخ هر اونس طلا برای تحویل فوری با رشد ۳۰دلاری روبه‌رو شد و از سطح ۸۹۵ دلاری روز جمعه به ۱۰/۹۲۵ دلار در ساعت ۴۵/۱۴ به وقت تهران رسید.

روز گذشته این نرخ بین ۱۰/۹۱۰ دلار تا ۴۰/۹۲۶ دلار تا ساعت تنظیم خبر نوسان داشته است. رشد ۳۰دلاری نرخ جهانی طلا در حالی است که روز گذشته نرخ انواع سکه بهار آزادی در بازار تهران تغییری نداشته است.در بازار ارز نیز یورو و دلار آمریکا هریک، یک تومان کاهش نرخ داشتند. در عوض صد ین ژاپن ۱۵تومان گران و پوند انگلیس نیز ۵تومان ارزان شدند. سخنان Timothy Geithner وزیر خزانه‌داری آمریکا مبنی بر زمان‌بر بودن رسیدن به نتایج مثبت تزریق منابع مالی به بانک‌های آمریکایی و نیاز ۲تریلیون دلاری برای دستیابی به نتایج قابل قبول طرح نجات آنها بازارهای بورس در آسیا و اروپا را دچار تشنج کرد و نگرانی از عدم کارآیی طرح نجات دولت آمریکا برای نجات اقتصاد این کشور موجب افت بازارهای مالی شد.

دلار آمریکا در مقابل یورو افت کرد و خرید دارایی‌های طلایی به عنوان یک منبع امن سرمایه‌گذاری مورد توجه دوباره قرار گرفت. سرمایه‌گذاران به شدت به بازارهای مالی بی‌اعتماد شدند. فقدان شفافیت در خصوص دارایی‌های بانکی موجب فشار بیشتری بر بازارهای مالی در آمریکا شده است.