عضو هیات مدیره شرکت بورس از عرضه ۱۰‌درصد سهام بانک ملت در بورس بر اساس تصمیم روز گذشته هیات پذیرش بورس خبر داد و اعلام کرد: ارزش هر سهم این بانک ۱۰۰۰ریال خواهد بود.

غلامرضا خلیل ارجمندی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر از برگزاری جلسه روز گذشته هیات پذیرش بورس در مورد واگذاری سهام بانک ملت خبر داد و گفت: همچنین در جلسه روز شنبه هفته جاری هیات پذیرش بورس ۷ شرط برای واگذاری سهام بانک ملت مطرح شد.

عضو هیات مدیره شرکت بورس با اشاره به اینکه واگذاری سهام دارای سه مرحله پذیرش، درج و عرضه است، افزود: هم اکنون مرحله پذیرش بانک ملت به اتمام رسیده و دو مرحله درج و عرضه باقی مانده است و هیات مدیره نیز موضوع درج و عرضه را به مدیرعامل شرکت بورس تکلیف کرده است.

وی افزود: در جلسه روز گذشته مطرح شد که عرضه اولیه سهام بانک ملت از ۵‌درصد بیشتر باشد و به ۱۰‌درصد افزایش یابد و این موضوع به عنوان قانون مطرح است، کما اینکه سازمان خصوصی‌سازی به نیابت از دولت به عنوان صاحب سهم نیز با این امر موافقت کرده است. ارجمندی با اشاره به ۷ شرط عرضه سهام بانک ملت اظهار داشت: روز چهارشنبه هفته جاری ۷ مورد مذکور توسط بانک ملت به بورس ارائه خواهد شد و به احتمال زیاد با این کار مدیرعامل شرکت بورس می‌تواند در روز شنبه یا یکشنبه هفته آتی تاریخ درج و عرضه سهام را مشخص کند.

وی با تاکید بر تکمیل شدن ۷ شرط هیات پذیرش بورس به منظور تکمیل شدن پرونده واگذاری سهام بانک ملت گفت: روز عرضه نیز با توجه به شرایط بازار و هماهنگی معاونت‌های بورس تعیین خواهد شد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه ۴ شرط به امیدنامه بانک باز می‌گردد، همچنین اظهار نظر حسابرس نیز دارای اشکال نیست، بنابراین تنها دو نکته یعنی ارائه تعهد بانک مرکزی و همچنین عرضه بیش از ۵‌درصد باقی می‌ماند که باید انجام شود.

عضو هیات مدیره شرکت بورس با اشاره به اینکه برگزاری جلسه معارفه سهام بانک برای خریداران احتمالی نیز بر عهده خود بانک ملت و سازمان خصوصی‌سازی است، در مورد تاریخ اعلام شده برای عرضه سهام بانک ملت در روز ۲۳ بهمن ماه جاری گفت: در یکی از جلسات قرار بر این شد که سهام در روز مذکور واگذار شود، اما به دلیل اینکه روز پنج شنبه و سه شنبه هفته جاری بورس تعطیل است، بنابراین عرضه سهام بین دو روز تعطیل غیرمنطقی است.

وی ادامه داد: یکی از مسائلی که هم اکنون مطرح است، عرضه سهام به روش (بادی بیلدینگ) است و این روش جدیدی در دنیا است تا واحدهایی همچون شرکت‌های تامین سرمایه و غیره بتوانند این سهام را پوشش دهند، زیرا ارزش ۵‌درصد این سهام بسیار بالا است.

وی تصریح کرد: در این روش در عرض یک روز تمام سهام فروخته می‌شود، همچنین قیمت سهام فروخته شده به افراد یکسان خواهد بود، بنابراین عدالت رعایت خواهد شد. هم‌اکنون در تمام دنیا عرضه‌های سهام به این روش صورت می‌گیرد، البته سازو کار آن سخت است و نیاز به اطلاع‌رسانی نیز دارد.

ارجمندی خاطرنشان کرد: تاریخ دقیق عرضه سهام بانک ملت پس از مشخص شدن اطلاعات تکمیلی درخواست شده توسط بورس یعنی ۷ بند مذکور تعیین می‌شود، اما به هر حال این تاریخ هنوز مشخص نیست. وی از واگذاری ۴۰‌درصد سهام بانک ملت به عنوان سهام عدالت، ۲۵‌درصد به گروه‌های دیگر همچون سازمان تامین اجتماعی، صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح و صندوق ذخیره فرهنگیان خبرداد و افزود: ۶۵‌درصد سهام این بانک به این روش‌ها واگذار شده است.

وی همچنین ادامه داد: ۵‌درصد سهام این بانک نیز به عنوان سهام ترجیحی به کارکنان آن واگذار می‌شود، بنابراین ۷۰‌درصد سهام بانک واگذار می‌شود و ۳۰‌درصد باقی می‌ماند.

عضو هیات مدیره شرکت بورس مطرح کرد: نکته‌ای که وجود دارد این است که قبلا اعلام شده بود که ۸۰‌درصد سهام شرکت‌ها واگذار می‌شود و ۲۰‌درصد در اختیار دولت باقی می‌ماند، اگر قرار باشد که دولت ۲۰‌درصد سهام بانک ملت را نزد خود نگه دارد، بنابراین عملا تنها ۱۰‌درصد سهام بانک را می‌توان واگذار کرد.

وی تصریح کرد: ولی به نظر می‌رسد که با استفساریه مقام معظم رهبری در این خصوص که از هر صنعت تنها باید ۲۰‌درصد در اختیار دولت باشد و بقیه آن به بخش خصوصی واگذار شود و با توجه به اینکه علاوه بر بانک‌های تخصصی، بانک‌های ملی و سپه نیز دولتی باقی می‌مانند، یعنی عملا بیش از ۲۰‌درصد سهام صنعت بانکداری نزد دولت باقی خواهد ماند، بنابراین اگر به این نحو باشد باید ۳۰‌درصد سهام بانک ملت واگذار شود.

ارجمندی یاد آور شد: اگر غیراز این باشد، یعنی تنها بخشی از این سهام به عنوان کشف قیمت عرضه شود، ایجاد مشکل می‌کند، زیرا دیگر بازاری برای آن وجود نخواهد داشت و عملا سهام در بازار قفل می‌شود.

وی ارزش اسمی‌هر سهم بانک ملت را ۱۰۰۰ ریال اعلام و اظهار امیدواری کرد که سهام بانک ملت در بورس عرضه شود و بتوان سهام دو بانک صادرات و تجارت را نیز در بورس عرضه کرد تا بدین طریق هم بازار سرمایه رونق یابد و هم ترکیب کاملی از بازار پول و سرمایه ایجاد شود بازخورد مثبتی در اقتصاد ایجاد کند.

عرضه همزمان سهام دو بانک تجارت و صادرات

عضو هیات مدیره شرکت بورس از پذیرش سهام دو بانک تجارت و صادرات به طور همزمان در بورس خبرداد و گفت: اگر سهام بانک ملت تعیین تکلیف شود، قبل از پایان سال ۵‌درصد سهام بانک صادرات و پس از آن تجارت را نیز عرضه خواهیم کرد و اگر واگذاری سهام این بانک‌ها نیز به سال آتی موکول شود، مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد. گفتنی است، همایش معرفی بانک ملت قبل از عرضه سهام نیز در روز چهارشنبه ۲۳ بهمن ماه جاری در محل سالن بین‌المللی همایش‌های صدا و سیما برگزار خواهد شد.

رعایت ۶ شرط از ۷ شرط بورس برای واگذاری سهام

مسوول خصوصی‌سازی بانک ملت گفت: از میان ۷ شرط تعیین شده هیات پذیرش برای درج و عرضه سهام بانک ملت به جز یک شرط، باقی شروط رعایت شده تا در هفته آینده درج نام بانک ملت انجام و در بهمن ماه ۵درصد سهام اولین بانک دولتی واگذار شود.

فتحعلی خوش‌بین در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس، درباره ۷ شرط هیات پذیرش اوراق بهادار برای درج و عرضه سهام بانک ملت اظهار داشت : به جز یک شرط، ۶ شرط دیگر تامین و برآورده شده است. بر اساس اولین شرط باید پس از درج بانک ملت حداقل ۲۰‌درصد از سهام شرکت در عرضه اولیه واگذار شود که این شرط لحاظ شده است. وی درخصوص دومین شرط هیات پذیرش گفت: اخذ تاییدیه بانک مرکزی در خصوص رعایت ضوابط و استانداردهای تعیین شده از جمله ساختار مناسب صنعت بانکداری حتی‌الامکان قبل از درج در حالی عنوان شده که رعایت این شرط جدید، سخت است؛ چرا که بانک مرکزی چنین رویه‌ای را نداشته و باید دید آیا بانک مرکزی حاضر به افشای بخش‌های مهم گزارش بازرس قانونی درخصوص عدم رعایت ضوابط و مقررات به همراه پاسخ شرکت خواهد شد یا خیر؟

به گفته وی ، رعایت این شرط از سوی مسوولین بانک مرکزی در حال بررسی است.

مسوول خصوصی‌سازی بانک ملت در مورد اخذ اظهارنظر حسابرس مستقل بانک در خصوص مطلوب بودن سیستم اطلاعات حسابداری و کفایت سیستم کنترل داخلی (موضوع بند ۱۲ ماده ۶ و بند ۱۵ ماده ۲۵ دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار) نیز گفت: این گزارش آماده و دریافت شده است. خوش‌بین به دیگر شروط تعیین شده توسط هیات پذیرش اشاره کرد و گفت: افشای اطلاعات مربوط به اجرای برنامه جامع عملیاتی ارائه شده به بورس در یک سال گذشته و اقدامات لازم به‌منظور به‌روز‌رسانی امیدنامه پذیرش و درج از جمله اطلاعات مربوط به تطابق متوسط عمر تسهیلات و منابع، نسبت درصد مطالبات معوق و سررسید گذشته به تسهیلات اعطایی، نرخ هزینه پول و حاشیه‌ سود سپرده‌ها و تسهیلات اعطایی و درصد سپرده‌های اشخاص حقیقی و حقوقی به تفکیک انجام و در امیدنامه بانک ملت افشا شد.