کنترل نقدینگی بازار از طریق پرداخت عیدی با سکه

مسعودرضا طاهری

اعطای سکه بهار آزادی به‌عنوان عیدی کارمندان دولت در حالی مورد تاکید مجدد مقامات بانک مرکزی قرار گرفته است که بانک مرکزی همچنان انواع سکه بهار آزادی را گران‌تر از نرخ بازار می‌فروشد.

رییس کل بانک مرکزی اعطای سکه به نرخ تمام شده به کارمندان دولت و حقوق‌بگیران به جای عیدی نقدی را از جمله راهکارهای کنترل نقدینگی اعلام کرده است. وی پرداخت عیدی کارمندان، کنترل نرخ سکه در ایام عید و کنترل نقدینگی وارده به بازار را سه هدف مهم بانک مرکزی از ارائه این پیشنهاد به سازمان‌ها و موسسات اعلام کرده است. بهمنی در گفت‌وگویی در پاسخ به این سوال که آیا این اقدام بانک مرکزی براساس مصوبه دولت انجام می‌شود؟ گفته است: ضرب سکه توسط بانک مرکزی نیاز به مصوبه دولت ندارد. او در عین حال از ضرب سکه به میزان کافی برای این منظور خبر داده است.

بهمنی در بخش دیگری از سخنان خود گفته است: «از سویی دیگر بخشی از افراد که نیازی به پول نداشته باشند، سکه‌های خود را کنار گذاشته و در نتیجه نقدینگی وارد جامعه نمی‌شود.» ادعای بی‌نیازی کارمندان دولت به وجه سکه عیدی خود از سوی وی در حالی اعلام می‌شود که براساس مصوبه دولت میزان عیدی امسال کارمندان دولت ۲۵۰هزار تومان تعیین شده است و با توجه به افزایش نرخ تورم تا مرز ۲۶درصد و افزایش تقاضای مایحتاج عمومی در ایام عید و قطعا نیاز به فروش فوری سکه عیدی کارمندان، امری اجتناب‌ناپذیر می‌نماید.

از سویی با توجه به روند افزایشی اخیر مابه‌التفاوت نرخ فروش سکه‌های بانک مرکزی توسط بانک‌های عامل (سپه و تجارت) با قیمت فروش بازار آزاد که روز ۲۱ بهمن از ۱۰هزار تومان نیز فراتر رفته بود نباید زیان حداقل ۱۳هزار تومانی کارمندان از بابت فروش هر قطعه سکه در بازار (به نرخ روز پنج‌شنبه) را از نظر دور داشت.

در روز مذکور نرخ فروش هر قطعه سکه بهار آزادی در بانک‌های تجارت و سپه با احتساب نرخ ۵۰۰تومانی کارمزد آن ۲۱۵هزار و یکصد تومان بود. این نرخ در بازار ۲۰۵هزار تومان گزارش شده است که بیش از ۱۰هزار تومان کاهش قیمت را نشان می‌دهد. اگر فروشگاه‌ها در صورت سرازیر شدن سکه‌ها به بازار علاقه‌ای به خرید نشان بدهند کارمندان بایستی حداقل بین ۴ الی ۵هزار تومان نیز ارزان‌تر از نرخ فروش بازار، سکه‌های خود را به فروش برسانند. باید دید نرخ جهانی طلا و نرخ مرجع دلار در بانک مرکزی در ایام عید بر چه مبنایی محاسبه خواهد شد. به این ترتیب کارمندان در صورت فروش سکه‌های خود در بازار باید حداقل از ۱۵هزار تومان (براساس نرخ‌های روز ۲۱ بهمن) عیدی خود چشم بپوشند.

با توجه به تعداد حداقل ۳میلیون کارمند دولتی، بانک مرکزی کمک بزرگی را از سهم عیدی کارمندان به خزانه دولت کرده است که ظاهرا راه تازه‌ای در کنترل نقدینگی و کاهش تورم در بازار محسوب می‌شود.

استقبال از سکه‌های یادبود ۳۰ سالگی انقلاب

حراج سکه‌های رایج بهار آزادی و سکه‌های یادبود سی‌امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در بانک کارگشایی آغاز شده است. علی عادلی ـ رییس بانک کارگشایی ـ در گفت‌وگو با ایسنا درباره ضرب سکه‌های طلا و نقره یادبود سی‌امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: سکه‌های طلا یادبود سی‌امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در بسته‌های سه عددی که شامل یک قطعه سکه ۱، یک قطعه سکه ۵/۲ و یک قطعه سکه ۵ بهار آزادی یادبود است که این سکه‌ها در یک مجموعه جعبه‌ای شبیه کلکسیون به صورت جداگانه تجهیز شده و در جلسات حراج بانک کارگشایی عرضه می‌شود. وی افزود: حراج این سکه‌ها در بانک کارگشایی از ۱۹ بهمن‌ماه شروع شده است.

رییس بانک کارگشایی با بیان اینکه استقبال خوبی در حراج سکه‌های یادبود انجام شده است، عنوان کرد: حراج این سکه‌ها فعلا ادامه دارد و در روزهای زوج هم مسکوکات رایج بهار آزادی و هم سکه‌های یادبود را حراج می‌کنیم.

طلا ۱۷ دلار ارزان شد

نرخ جهانی هر اونس طلا برای تحویل فوری روز گذشته پس از نوسان بین ۸۹۰ تا ۸۹۹ دلار در ساعت ۱۵ به وقت تهران به حد ۸۹۵ دلار رسید که نسبت به نرخ روز چهارشنبه تقریبا ۱۷ دلار افت را نشان می‌دهد. همچنین بازار روز پنج‌شنبه با وجود کاهش نرخ طلا تا حد ۵ دلار با واکنش جدیدی روبه‌رو نبوده است.

رشد بهای طلا فراتر از حد ۹۲۰دلار موجب تمایل شدید صاحبان دارایی‌های طلایی برای حراج آن بوده است که تداوم رکود در بازارهای مالی و صنعتی جهان و نوسان دلار در پی پیش‌بینی‌ها و تناقضات تاثیر تزریق ۸۲۷میلیارد دلاری دولت آمریکا به بازارهای مالی، طلا را همچنان در محدوده ۹۰۰دلار در نوسان نگه داشته است.