گروه بازار پول- مانده تسهیلات اعطایی نظام بانکی به بخش‌های مختلف اقتصاد کشور تا پایان آذرماه سال‌جاری به بیش از یک تریلیون و پانصدوهفتاد هزار میلیارد ریال رسیده که از این میان بیش از ۳۵۴هزار میلیارد ریال به بخش کشاورزی، ۴۸۱هزار میلیارد ریال به بخش صنعت و معدن، ۳۱۰هزار میلیارد ریال به بخش مسکن و ساختمان، ۳۹۷هزار میلیارد ریال به بخش بازرگانی و خدمات و ۵۱هزار میلیارد ریال به بخش صادرات تسهیلات اعطا شده است.

به گزارش کمیسیون هماهنگی روابط عمومی بانک‌ها، در کنار این تسهیلات بانک‌های کشور بیش از ۵۲هزار میلیارد ریال نیز در قالب تسهیلات قرض‌الحسنه جهت رفع نیازهای ضروری هموطنان در قالب وام‌های قرض‌الحسنه ازدواج، تامین مسکن، درمان بیماری و... پرداخت نموده‌اند. ایفای نقش ممتاز در تامین منابع مالی لازم برای پروژه‌های عظیم ملی همچون استخراج و استحصال نفت و گاز در بزرگ‌ترین میادین نفتی در استان‌های جنوبی کشور و خلیج‌فارس، ساخت و توسعه پالایشگاه‌ها و کارخانجات پتروشیمی، اعطای تسهیلات برای سدسازی، تاسیس و توسعه نیروگاه‌ها، راه‌اندازی مجتمع‌های عظیم فولاد و سیمان، توسعه شبکه حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی کشور و... بخشی از حضور پرثمر بانک‌های ایرانی در توسعه و پیشرفت میهن عزیز است و مهم‌تر آنکه حجم بزرگتری از تسهیلات نظام بانکی به فعالان اقتصادی کشور در بخش خصوصی تعلق گرفته است.

اعطای ۲۰۰هزار میلیارد ریال تسهیلات به بنگاه‌های زودبازده

به گزارش کمیسیون هماهنگی روابط عمومی بانک‌ها، بانک‌های کشور تمام توان خود را برای تحقق اهداف دولت نهم در تمام عرصه‌ها به کار گرفته که اعطای بیش از ۲۰۰هزار میلیارد ریال تسهیلات به بنگاه‌های اقتصادی زودبازده و کارآفرین گواه روشن این موضوع است. تسهیلات نظام بانکی به بنگاه‌های اقتصادی زودبازده تا پایان آذرماه سال جاری به ایجاد اشتغال برای یک میلیون و چهارصد هزار شهروند ایرانی در جای جای سرزمین مادری انجامیده است. مشارکت بانک‌ها در طرح مسکن مهر، نوسازی ناوگان حمل‌ونقل کشور، اعطای تسهیلات ازدواج به جوانان از طریق صندوق‌های مهر امام رضا(ع)، اعطای وام برای آزادی زندانیان دیه، خرید نقدی محصولات کشاورزان و... از دیگر سرفصل‌های درخشان همراهی نظام بانکداری ملی با دولت نهم است.

پیشبرد بانکداری الکترونیک

خوشبختانه فاصله چشمگیر بانک‌های ایرانی با استانداردهای ارائه خدمات الکترونیک در دیگر کشورها به شدت کاهش یافته است. هم‌اینک بیش از ۵۴میلیون شهروند ایرانی از کارت‌های الکترونیک بانکی استفاده می‌کنند و تعداد دستگاه‌های خودپرداز نظام بانکی تا پایان آذرماه به ۱۲هزار و سیصد عدد رسیده و خدمت‌رسانی بیش از ۷۰۱هزار دستگاه پایانه فروش (POS) بانک‌ها در سراسر کشور انجام خریدهای روزمره را برای هموطنان عزیز به شکلی چشمگیر، آسان‌تر، سریع‌تر و امن‌تر از گذشته ساخته است. علاوه بر این با توجه به تلاش قابل‌توجه نظام بانکی کشور در امر فرهنگ‌سازی استفاده از ابزارهای الکترونیک، هم‌اینک بیش از ۱۷میلیون نفر از هموطنان از خدمات تلفنبانک و بیش از یک میلیون و چهارصدهزار نفر از خدمات بانکداری اینترنتی استفاده می‌کنند.