بانک شهر در راه است

لیلا اکبرپور

عکس:حمید جانی پور

نخستین شعبه موسسه مالی و اعتباری شهر با حضور اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس، شهردار و معاون مالی و اداری شهرداری تهران دوشنبه ۲۱ بهمن ماه امسال در خیابان سپهبدقرنی تهران افتتاح شد.

بنا بر اعلام دکتر پورزرندی معاون مالی و اداری شهردار تهران ۵۰ شعبه دیگر تعاونی اعتباری شهر در تهران و هفت کلان‌شهر دیگر ظرف ۴۵ روز آینده تبدیل به موسسه مالی و اعتباری شهر خواهند شد.

قالیباف:تمام شهرهای کشور به شبکه بزرگ بانک شهر می‌پیوندند

شهردار تهران در افتتاح نخستین شعبه موسسه مالی و اعتباری شهر قول داد: بانک شهر طی چهار سال آینده جزو قوی‌ترین بانک‌های کشور شده و نسبت به رشد و اقتصاد کشور بهترین گام‌ها را بردارد.

قالیباف با اشاره به اینکه این آغاز تحولی بزرگ برای تغییر ذهنیت منفی مردم از شهرداری است تصریح کرد: ‌شهرداری با تاسیس بانک شهر نمی‌خواهد بانکداری انجام دهد بلکه این گام بزرگی برای تحقق مدیریت واحد شهری، ارتقای کیفیت زندگی و برای ارائه خدمات بهتر است.

وی درباره افتتاح موسسه مالی و اعتباری شهر بیان کرد: یکی از مهمترین گام‌ها از زمان مدیریت اینجانب در شهرداری حرکت به سوی شکل‌گیری بانک شهر بود، البته این بانک تنها برای شهرداری تهران نیست، بلکه بر اساس سیاست‌ها تمامی ‌شهرداری‌های کلانشهرها و مراکز استان‌ها در حال حاضر در این بانک سهام داشته و در آینده‌ای نزدیک تمامی‌شهرها به این شبکه بزرگ بانکی می‌پیوندند.

قالیباف در ادامه افزود: این بانک در مرحله اول ارائه خدمات به کارکنان و پرسنل شهرداری را مد نظر قرار داده چرا که ما معتقدیم تا در درون شهرداری تحولی اتفاق نیفتد در شهر تهران تحول ایجاد نمی‌شود و در مرحله بعد نیز شهروندان مد نظر قرار داده شده‌اند.

اوادامه داد: این بانک هم برای کارکنان، هم شهروندان و هم برای توسعه کالبدی شهر در زیر ساخت‌های شهری بهترین ابزار است.

شهردار تهران با اشاره به مشخصات این موسسات تصریح کرد: موسسه مالی و اعتباری شهر باید نگاه و سیاست خود را بر مبنای بانک تنظیم کرده و به این سمت حرکت کند. همچنین نیروهای آن ترکیبی از نیروهای جوان و با تجربه بوده و از فنآوری روز دنیا در حوزه بانکداری بهره‌مند باشد و به صورت مکانیزه اداره شود.

قالیباف با اشاره به آینده این مجموعه بار دیگر تاکید کرد: من به شما قول می‌دهم که بانک شهر طی چهار سال آینده جزو قوی‌ترین بانک‌های کشور شده و بانک‌های ۶۰ ، ۷۰ساله را پشت سر خواهد گذاشت و نسبت به رشد و اقتصاد کشور بهترین گام‌ها را برمی‌دارد که این ظرفیت در شهرداری‌ها و شهرهای کشور وجود دارد.

موسسه مالی و اعتباری شهر مانع افزایش نرخ بهره شود

غلامرضا مصباحی‌مقدم، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در این مراسم گفت: موسسه مالی و اعتباری شهر ضمن استفاده از متخصصان و جوانان تحصیلکرده، بنیان خود را بر مبنای تقوا گذاشته و از افزایش نرخ بهره جلوگیری کند.

او افزود: بحران مالی کنونی جهان ناشی از خلق اعتبارات غیر واقعی و ایجاد بازارهای ثانویه تامین اعتبار نشده مبتنی بر ربا و قرض است.

وی با بیان این مطلب تصریح کرد: هنوز سیستم بانکی ایران از این حیث که به سوی بانکداری اسلامی‌و بدون ربا برود اصلاح نشده است. باید بانک‌های ما به این سمت پیش بروند که دریافت نقدینگی و پرداخت تسهیلات بر مبنای شرع باشد.عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به اهمیت بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری در اقتصاد اشاره کرد و افزود: امروز بدون وجود بانک‌ها رشد اقتصادی بسیار کند می‌شود و استفاده از منابع خرد موجب رشد اقتصادی خواهد شد.

وی با یادآوری اینکه در حال حاضر ۲۰درصد از نقدینگی‌ها در بانک‌های غیردولتی است افزود: باید به سمتی پیش برویم که این میزان به ۸۰درصد افزایش و سهم بانک‌های دولتی در نقدینگی به ۲۰درصد برسد، زیرا افزایش بانک‌های خصوصی موجب رقابت شکوفایی اقتصادی خواهدشد.

مصباحی‌مقدم با اشاره به تفاوت بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری بیان کرد: تفاوت این دو در حساب‌های اعتباری و صدور دسته چک است. شهرداری‌ها به ویژه شهرداری تهران با توجه به گستردگی فعالیت‌های مالی و خدمت‌رسانی به شهروندان مستلزم چنین موسسه‌ای است.

این نماینده مجلس ادامه داد: موسسه مالی و اعتباری شهر باید از متخصصان و جوانان تحصیلکرده در حوزه‌های مربوطه مانند حسابداری، بانکداری، بازرگانی، اقتصاد و... در کارکنان خود استفاده کند و همچنین باید بنیان خود را بر مبنای تقوا پایه ریزی و از افزایش نرخ بهره جلوگیری کند.

عرضه۳۰درصد سهام موسسه مالی و اعتباری شهر با پذیره‌نویسی عام

دکترپورزرندی در مراسم افتتاح اولین شعبه از موسسه مالی و اعتباری شهر که در آن به جز شهرداری تهران، هفت کلان‌شهر دیگر سهامدار هستند، خاطرنشان کرد: طبق دستور شهردار تهران و بانک مرکزی، هیچ وقفه‌ای در کار شهروندان و مراجعان به تعاونی اعتباری شهر که تبدیل به موسسه مالی و اعتباری شده است، به وجود نخواهد آمد.

وی افزود: موافقت اصولی مجوز فعالیت این موسسه از بانک مرکزی و سازمان بورس اوراق بهادار اخذ شده و ۱۰۵‌میلیارد تومان از اعتبار اولیه این موسسه که ۱۵۰‌میلیارد تومان است، توسط موسسان آن یعنی شهرداری تهران و هفت کلان‌شهر دیگر تامین شده است.

پورزرندی ادامه داد: همچنین ۳۰‌درصد از سهام این بانک که به صورت پذیره‌نویسی عام عرضه شده است، ظرف دو روز اداری ۴۵‌میلیارد تومان خریداری شده است.

معاون مالی و اداری شهردار تهران خاطرنشان کرد: شهرداری تهران در سال‌های گذشته برای تامین نیازهای مالی خود مشکلات زیادی داشت و اقداماتی از جمله دادن وام ازدواج برای آن‌ها پیش‌بینی کرد، اما برای تامین اعتبار این وام‌ها با مشکلات زیادی مواجه بودیم.

به عنوان مثال برای وام ازدواج که به تصویب شورای شهر تهران در دور دوم رسیده بود، پیش‌بینی وام برای ۱۶۰‌هزار نفر شده بود، اما تعداد ثبت‌نام‌‌کنندگان بیش از ۲۶۰‌هزار نفر شد و ما به سختی توانستیم این وام‌ها را پرداخت کنیم.

همچنین در برخی موارد دیگر نظیر مشکل شهروندان در مجتمع ارکیده تعاونی اعتباری شهر توانست این مشکل را برطرف کند و در مواردی دیگر توانست دست مدیریت شهری را برای انجام پروژه‌های توسعه‌ای و عمرانی باز بگذارد.

معاون مالی و اداری شهرداری تهران اعلام کرد: پنج شعبه از موسسه مالی و اعتباری شهر، امروز افتتاح شد .

طبق زمان‌بندی، ۵۰ شعبه دیگر تعاونی اعتباری شهر در تهران و هفت کلان‌شهر دیگر ظرف ۴۵ روز آینده تبدیل به موسسه مالی و اعتباری شهر می‌شوند.