بسته سیاستی- نظارتی بیمه مرکزی به زودی ابلاغ می‌شود

لیلا اکبرپور- ارومیه: دهمین شعبه استانی و آموزشکده شرکت بیمه توسعه به طور همزمان با حضور رییس کل بیمه مرکزی ایران، مدیرعامل، مدیرمنطقه شمال غرب و تنی چند از مدیران بیمه توسعه، روزگذشته در شهر ارومیه افتتاح وبرات علی قلی‌پور به عنوان سرپرست شعبه ارومیه منصوب شد.

در مراسمی که به همین منظور دیروز در ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی برگزار شد رییس کل بیمه مرکزی ایران ضمن تبریک پیروزی انقلاب و ششمین سالگرد تاسیس بیمه توسعه، از تدوین بسته سیاستی- نظارتی ۵ساله صنعت بیمه براساس سیاست‌های کلی برنامه پنجم توسعه و طرح تحول این صنعت در بیمه مرکزی ایران خبرداد و گفت: این برنامه ۵ساله دردست بررسی و تدوین است و به زودی برای اجرا به بیمه گران ابلاغ خواهد شد.

استان آذربایجان غربی در کل حق بیمه تولیدی در بازار کشور دارای رتبه هشت و در خسارات پرداختی رتبه دهم کشوری را به خود اختصاص داده است. دکترفرشباف ماهریان با بیان اینکه سرانه حق بیمه دراستان آذربایجان غربی تنها ۲۶هزار و ۳۰۰تومان است یادآورشد: این سرانه در کل کشور معادل ۴۷هزارو ۳۰۰تومان است که نشانه سهم اندک استان در پرتفوی بازار بیمه کشور است.

او گفت: هرچند ضریب نفوذ بیمه دراستان آذربایجان غربی ۵/۱درصد است که در مقایسه با ضریب ۳/۱درصدی نفوذ بیمه در کل کشور مقبول‌تر است اما بیمه مرکزی درصدد اجرای تمرکززدایی و استفاده شعب و نمایندگان استانی شرکت‌های بیمه‌ای از ظرفیت‌های استانی است.

فرشباف با تاکید بر پیگیری و اجرای سیاست تمرکززدایی در بیمه مرکزی ایران ادامه داد: براساس سند چشم‌انداز ۲۰ساله کشور ایران باید دارای رتبه اول اقتصاد درمیان کشورهای منطقه باشد که لازمه این کاردرصنعت بیمه، رشد سالانه ۵۰‌درصدی حق بیمه‌ها است .

رییس کل بیمه مرکزی خاطرنشان کرد: شرکت‌های بیمه به ویژه بیمه‌های خصوصی باید در جهت توسعه بیمه و استفاده از ظرفیت‌های بالقوه استانی فعال باشند و راه‌اندازی شعب استانی بهترین گام برای ارائه خدمات و سرویس‌دهی مطلوب به بیمه‌گذاران خواهد بود.

او از پرداخت خسارات به زیان دیدگان حوادث به عنوان بازگشت طولانی مدت حق بیمه‌های پرداختی نام برد و افزود: شرکت‌های بیمه می‌توانند با پرداخت به موقع خسارات اطمینان مضاعفی را به بیمه‌گذاران منتقل کنند و آنان را به همراهی و همدلی بیمه گران درزمان سخت بروز حوادث و مشکلات اقتصادی مطمئن سازند.

رییس کل بیمه مرکزی با ابراز خرسندی ازاینکه بیمه توسعه براساس گزارش بیمه مرکزی ایران دو سال پی‌درپی در ایفای تعهدات خود رتبه اول را کسب کرده است گفت: بیمه‌گران برای توسعه بیمه و جذب رضایت مشتری باید پرداخت به موقع و اندازه خسارات را در اولویت برنامه‌های خود قراردهند.

رشد ۸۷بیمه توسعه برابر ۵سال گذشته

همچنین مهندس قدرت ا... اسدی مدیرعامل بیمه توسعه با بیان اینکه برنامه‌های توسعه‌ای این شرکت ازیک سال پیش آغازشد گفت: پرتفوی شرکت در یک سال گذشته با ۲۰۰درصد رشد بیش از ۳ برابرشد. او افزود: بیمه توسعه در پایان سال ۸۶تنها پنج شعبه داشت اما به همت کارکنان پرتلاش خود در ۱۱ماه سال ۸۷، توانست پنج شعبه دیگر افتتاح و تا پایان سال دو شعبه دیگر را به زنجیره خدمات رسانی خود اضافه نماید.

به گفته او بیمه توسعه درمراکزاستانی مشهد، اصفهان، شیراز، کرج، بابل، تبریز، کرمان، شهرکرد و ارومیه دارای شعب فعال است که تا پایان سال شعب اهواز، سنندج و زنجان نیز به بهره‌برداری خواهد رسید.

اسدی پرداخت سریع خسارات را از اهم برنامه‌های بیمه توسعه عنوان کرد و یادآورشد: بیمه توسعه به دور از نرخ شکنی‌های غیرحرفه‌ای درصدد سالم‌سازی پرتفوی خود می‌باشد.

وی ادامه داد: بیمه توسعه در راستای همکاری با نیروی انتظامی‌برای اجرای هرچه بهتر طرح معاینه فنی خودروها با ابلاغ بخشنامه‌ای به واحدهای صدور اعلام کرد: بیمه نامه‌های اتومبیل تنها با در دست داشتن معاینه فنی خودرو صادرشود.

به گفته وی این تصمیم اگر به منزله کاهش حق بیمه‌ها تمام شد اما با سالم‌سازی این پرتفوی بیمه توسعه توانست ضریب خسارت رشته زیان‌ده شخص ثالث را کنترل نماید.

مدیرعامل بیمه توسعه با یادآوری اصلاح آیین‌نامه امور نمایندگی درشورای عالی بیمه گفت: این اقدام بیمه مرکزی درجهت تفویض اختیاربه شرکت های بیمه برای جذب نمایندگان، موجب کاهش پروسه آموزش و اعطای کدنمایندگی شد.

وی با اشاره به ضریب نفوذ ۵/۱درصدی در کشورمان خاطرنشان کرد: رشد ضریب نفوذ بیمه مستلزم توسعه فرهنگ بیمه در کشور و اطلاع‌رسانی در خصوص مزایای خدمات بیمه ای به مردم و تمامی ‌سطوح شرکت‌های دولتی و خصوصی است.

منوچهر انتظار مدیریت سرپرستی منطقه شمال غرب بیمه توسعه در این مراسم با اشاره به نقش پررنگ صنعت بیمه در افزایش اشتغالزایی و آرامش فکری جامعه، از افتتاح همزمان دومین آموزشکده بیمه توسعه به عنوان واحدی در جهت آموزش هرچه بهتر نمایندگان و بازاریابان بیمه عنوان کرد و گفت: شرکت‌های بیمه بدون هیچ چشم داشتی از یارانه‌های دولتی گام‌های مهم و اساسی در جهت اشتغال‌زایی جوانان و بازنشستگان کشوری برداشته‌اند. استان آذربایجان در منطقه استراتژیک مرزی قراردارد و از پتانسیل خوب ترانزیتی نیز برخوردار است و از این رو سرپرستی منطقه شمال غرب بیمه توسعه در اکثر مرزهای همجوار استان مستقر شده و توسعه بیمه مسوولیت حمل و نقل و باربری را در برنامه‌های خود دارد.

انتظار با بیان اینکه سرپرستی‌های استانی باید در به‌کارگیری از ظرفیت‌های استانی تلاش کنند ادامه داد: براساس مقررات کالاهای وارداتی باید دارای بیمه‌نامه ایرانی باشند و از این رو فعالیت در منطقه مرزی برروی رشد بیمه‌های مرتبط آثار مثبتی در پی‌خواهد داشت.