مسعود رضا طاهری-بانک مرکزی در حالی اطلاعیه فروش دولتی سکه‌های بهار آزادی برای عیدی کارمندان دولت را مطرح می‌کند که مابه‌التفاوت نرخ فروش سکه تمام بهار در بانک‌های عامل و بازار داخلی‌به ۱۵هزار تومان رسیده است. روز گذشته بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای خطاب به سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی اعلام آمادگی کرد که عیدی کارکنان دولت را به صورت سکه تامین کند.

این در حالی است که روز گذشته مابه‌التفاوت نرخ فروش سکه بهار آزادی در بانک‌های عامل (سپه و تجارت) با احتساب ۵۰۰تومان کارمزد، نسبت به نرخ بازار به ۱۵هزار تومان رسیده است.در روز گذشته (۱۴بهمن ماه) نرخ فروش هر قطعه سکه‌بهار آزادی طرح جدید (امامی) در بانک‌های سپه و تجارت با احتساب ۵۰۰ تومان کارمزد ۲۲۰هزار تومان بود؛ در حالی که در سطح بازار این رقم ۲۰۵هزار تومان ثبت شد. همچنین مابه‌التفاوت نرخ فروش نیم سکه و ربع سکه نیز با همین شرایط به ترتیب به حد ۴۸۰۰تومان و ۶۵۰تومان رسیده است. نرخ فروش این سکه‌ها در بانک‌ها به ترتیب ۱۱۰۳۰۰تومان و ۵۵۱۵۰تومان بود و در بازار این سکه‌ها (نیم سکه و ربع سکه) به ترتیب به نرخ ۱۰۵۵۰۰تومان و ۵۴۵۰۰تومان به فروش می‌رسیدند.تفاوت قیمت فروش مصوب سکه بهار آزادی بانک مرکزی که عمدتا براساس قیمت جهانی طلا و نرخ مرجع فروش دلار در هر روز تعیین می‌شود، با نرخ فروش مورد تقاضا در بازار سکه به دلیل کاهش شدید نقدینگی در بازار سکه اتفاق افتاده است که موجب شده قیمت فروش بازار تقریبا ۸/۶درصد کمتر از قیمت مصوب بانک مرکزی باشد.

با توجه به شرایط فوق و با فرض این که رونق خرید و فروش سکه در آستانه سال نو به همین ترتیب باشد که به احتمالا قوی همین گونه است، کارمندان سکه‌های عیدی خود را باید در بازار حداقل ۷درصد زیر قیمت تحویل گرفته خود بفروشند، چرا که نرخ خرید سکه از سوی مغازه‌داران عمدتا ۳ الی ۵‌هزار تومان کمتر از نرخ فروش آن در همین بازار است.از این گذشته با یک حساب سرانگشتی می‌توان دریافت که در صورت پذیرش پیشنهاد بانک‌ مرکزی از این رهگذر چند درصد از کل عیدی کارمندان دولت کاسته خواهد شد.در این اطلاعیه اعلام شده است که سکه بهار آزادی با نرخ روز اعلام شده از سوی بانک مرکزی به وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی که تمایل دارند عیدی کارکنان خود را به صورت سکه اعطا کنند به فروش می‌رسد.

سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی می‌توانند با ارائه نامه به اداره نشر اسکناس و خزانه بانک مرکزی همان روز سکه‌ها را دریافت کنند. در همین زمینه یکی از مسوولان اداره نشر اسکناس و خزانه بانک مرکزی درباره‌ عرضه این سکه‌ها گفت: دو سال قبل نیز فراخوان عمومی عرضه سکه‌ها اطلاع‌رسانی شد و سکه‌های یادبود پیامبر اعظم (ص) به سازمان‌های دولتی که مایل بودند، داده شد. وی ادامه داد: امسال نیز از طرف بانک مرکزی و اداره نشر اسکناس و خزانه‌ مجددا در خصوص عرضه سکه‌ها اطلاع‌رسانی شده که سازمان‌های دولتی که تمایل دارند به جای پول نقد، سکه به عنوان عیدی به کارمندان خود ارائه دهند به اداره نشر اسکناس و خزانه‌ بانک مرکزی مراجعه کنند.

این مقام مسوول با بیان اینکه اداره نشر اسکناس و خزانه به هیچ وجه سازمان‌های خصوصی اجازه فروش سکه ندارند، عنوان کرد: اجرای فروش سکه تنها مربوط به سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی است. وی تصریح کرد: زمانی که سازمانی نامه رسمی خود را به اداره نشر اسکناس و خزانه بانک مرکزی ارسال کند همان روز سکه‌ها با توجه به نرخ روز تحویل داده می‌شود و هیچ‌گونه تاخیری در ارائه سکه‌ها ایجاد نمی‌شود.

همچنین مجید صنیعی ـ رییس سازمان چاپ و اسکناس و مسکوکات بانک مرکزی ـ با بیان اینکه ضرب سکه جدید در دستور کار سازمان قرار ندارد، اظهار کرد: عیدی کارکنان دولتی سکه بهار آزادی با همان طرح ثابت و قدیمی گذشته است و تغییری نمی‌کند.

وی ادامه داد: هنوز تعداد عرضه سکه‌ها برای عیدی کارمندان دولتی معلوم نشده، ولی زمانی که اطلاع‌رسانی صورت می‌گیرد در سازمان چاپ و اسکناس و مسکوکات به اندازه‌ کافی سکه برای عرضه موجود است. به همین منظور متقاضیان می‌توانند تقاضای کتبی خود را به اداره نشر اسکناس و خزانه بانک مرکزی ارسال و برای کسب اطلاع از قیمت روز و نحوه پرداخت بهای سکه‌ها با شماره تلفن ۶۴۴۶۳۰۲۰ و ۶۴۴۶۳۰۱۸ تماس بگیرند.