در ماه‌‏های گذشته جلسات متعددی بین وزارت اقتصاد و بانک مرکزی برگزار شده و تمهیداتی اندیشیده شده تا بانک‌‏ها در پایان سال به مشکل برنخورند.

محمد زاهدی‌‏وفا، معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی در گفت‌وگو با ایلنا با بیان این مطلب، اظهار داشت: برای تقویت منابع بانکی و اینکه بانک‌‏ها از نظر تجهیز منابع مشکلی نداشته باشند در ماه‌‏های گذشته جلسات متعددی بین وزارت اقتصاد و بانک مرکزی برگزار شده و تمهیداتی اندیشیده شده و پیش‌‏بینی ما این است که بانک‌‏ها برای عمل به تعهداتشان و تجهیز منابع مشکلی نخواهند داشت.

وی در پاسخ به این سوال که برای پایان سال نگرانی‌‏هایی مبنی بر کمبود منابع بانک‌‏ها وجود دارد، چراکه بانک‌‏ها از اضافه برداشت منع شده و مطالبات معوقشان روند صعودی داشته است، در حالی که تمهیدات جواب نداده است؟ گفت: هنوز آخر سال هم نشده، بالاخره با توجه به زمان مناسب تمهیدات مناسب هم اندیشیده می‌‏شود و من فکر نمی‌‏کنم جای نگرانی باشد.

خطر کسری منابع، بانک‌‏های دولتی را تهدید می‌‏کند

در هشت ‌ماه ‌اول سال ۱۳۸۷ سپرده‌‏گذاری در بانک‌‏ها و موسسات غیر بانکی تنها ۹/۱درصد رشد کرد.

به گزارش ایلنا، ارقام هشت ‌ماه ‌اول سال ۱۳۸۷ بیانگر افزایش ۹/۱درصدی سپرده‌های بخش غیردولتی نزد بانک‌‏ها و موسسات اعتباری غیربانکی (به میزان ۳/۲۹هزار میلیارد ریال) است. در دوره مذکور مانده سپرده‌های بخش غیردولتی نزد بانک‌های غیر دولتی به میزان ۳/۷۵هزار میلیارد ریال (۵/۲۵درصد) افزایش یافته است؛ در حالی که مانده این متغیر نزد بانک‌‏های دولتی به میزان ۴۶ هزار میلیارد ریال (۶/۳درصد) کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش، سهم بانک‌های غیردولتی از مانده کل سپرده‌های بخش غیردولتی از ۰/۱۹درصد در پایان سال ۱۳۸۶ به ۳/۲۳درصد در پایان آبان ۱۳۸۷ افزایش یافته است؛ درحالی که سهم این متغیر در بانک‌های تجاری و تخصصی به ترتیب از ۱/۶۸ و ۹/۱۲درصد به۶۴ و ۶/۱۲درصد کاهش یافته است.

بر پایه این گزارش، عوامل عمده افزایش سهم بانک‌های غیر دولتی از کل سپرده‌های غیر دولتی نزد شبکه بانکی، افزایش دامنه فعالیت بانک‌های غیر دولتی نظیر گسترش شعب، بالاتر بودن نرخ سود علی‌الحساب سپرده‌ها نزد بانک‌های غیردولتی در مقایسه با بانک‌های دولتی، افزایش اعتماد عمومی به بانک‌های غیردولتی و ... هستند.

ارقام فوق نشان می‌‏دهد، دارندگان سپرده نسبت به نرخ سود حساس بوده و تفاوت قابل توجه بین نرخ‌‏های سود بانک‌‏های دولتی و غیردولتی موجب جذاب‌‏تر شدن سپرده‌‏گذاری نزد بانک‌‏های غیردولتی شده است.