افزایش 45دلاری بهای جهانی طلا

گروه بازار پول - بهای طلا در بازارهای جهانی به بالاترین نرخ طی ۳ ماه گذشته رسید. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری روز گذشته از سطح ۸۹۹دلار فراتر رفت که با ۴۵دلار افزایش در پایان معاملات هفتگی پس از ثبت رکورد تقریبی ۹۰۴دلار در سطح ۱۰/۸۹۹دلار بسته شد.

در پی این افزایش سکه‌ بهار آزادی، سکه طرح قدیم، نیم‌سکه و ربع سکه به ترتیب با ۳هزار تومان، ۲هزار تومان، ۱۰۰۰تومان و ۵۰۰تومان افزایش قیمت رو‌به‌رو شدند.

هر مثقال طلای ۱۷ عیار در بازار نیز ۲۷۰۰تومان افزایش قیمت داشت و با نرخ ۸۹۲۰۰تومان (بدون اجرت) محاسبه شد.در بازار ارز، تغییرات نرخ جهانی طلا به صورت کاهشی ۱۲تومان از نرخ یورو، ۷تومان از دلار و ۲۰تومان از نرخ فروش پوند انگلیس نمایان شد. این ارزها به ترتیب ۱۲۹۲تومان، ۹۹۰تومان و ۱۴۳۰تومان افت قیمت را برای روزهای متوالی ثبت کردند.افت شاخص بازارهای سهام در سراسر جهان دلیل اصلی رشد شدید قیمت طلا عنوان شده است. کاهش ارزش سهام، تقاضا برای طلا را افزایش داده است.

حجم دارایی‌های بزرگترین صندوق سرمایه‌گذاری طلای جهان (SPDR GOLD TRUST) با ۶/۱درصد رشد به ۱۱/۸۱۹ تن طلا افزایش یافته است.

انتشار اخبار اوضاع وخیم اقتصادی انگلیس در سه ماه چهارم سال میلادی گذشته چشم‌انداز بحران‌های مالی منطقه را تاریک‌تر کرده است.

تمایل سرمایه‌گذاران به خرید دارایی‌هایی با ریسک کمتر، تقاضا برای طلا را افزایش داده است. در واقع تقاضا برای سرمایه‌گذاری در طلا مهم‌ترین عامل رشد قیمت آن است.

از سویی بروز علائمی مبنی بر تقویت تولید در نرخ رشد اقتصادی در آمریکا به دلیل تزریق پول توسط بانک مرکزی این کشور به نظام مالی آن، دلار این کشور به دنبال احتمال رشد تورم، تضعیف شده و در مقابل نرخ طلا با رشد ۴درصدی مواجه شده است. تقاضای خرید طلا در این شرایط برای مقابله با تورم اتفاق می‌افتد. بانک مرکزی آمریکا، فدرال رزرو، طی ماه گذشته نرخ پایه بهره را به زیر ۲۵/۰درصد کاهش داد که انگیزه اصلی آن خرید دیون و بدهی‌های بانکی بوده است.

افزایش نرخ طلا اصولا به معنی تقویت برابری یورو به دلار است. روز گذشته نرخ این برابری به ۲۹۶۹/۱ با ۰۰۳۳/۰ واحد افزایش، رسید.