بانک مرکزی روسیه اعلام کرد، ذخایر طلا و ارز خارجی این بانک در یک هفته اخیر ۳۰میلیارد و ۳۰۰هزار دلار کاهش یافته و به ۳۹۶میلیارد و ۲۰۰میلیون دلار رسید.

به گزارش ایرنا از مسکو، روابط عمومی بانک مرکزی روسیه در گزارشی افزود: ذخایر طلا و ارز روسیه نسبت به یک هفته پیش که ۴۲۷میلیارد و ۸۰میلیون دلار بود، ۲/۷درصد کاهش یافت.

به عقیده کارشناسان، علت اصلی کاهش ذخایر طلا و ارز خارجی روسیه، فروش ۲۵میلیارد دلار از ذخایر بانک مرکزی روسیه برای حفظ ارزش روبل و جلوگیری از سقوط آن بود.

گفتنی است با وجود تلاش بانک مرکزی روسیه، کاهش ارزش برابری روبل روسیه نسبت به دلار آمریکا و یورو همچنان ادامه دارد و روزانه به‌طور متوسط ۵/۰درصد از ارزش آن در برابر این دو ارز کاسته می‌شود. روند کاهش ذخایر طلا و ارز خارجی روسیه از ماه اکتبر گذشته آغاز شد و دولت روسیه برای مقابله با پیامدهای بحران مالی جهانی در این کشور بیش از ۱۳۰میلیارد دلار از ذخایر ارزی خود را به بخش‌های مالی و اقتصادی تزریق کرد.عامل مهم دیگر در کاهش ذخایر طلا و ارز خارجی روسیه، کاهش شدید قیمت نفت در بازار جهانی و صادرات گاز روسیه بود که ۶۰درصد درآمدهای ارزی روسیه را تشکیل می‌دهند.علاوه بر آن خروج ده‌ها میلیارد دلار سرمایه از روسیه در چند ماه گذشته بر کاهش ذخایر طلا و ارز روسیه تاثیر داشت.