خطوط اعتباری بانک‌ها از بانک‌مرکزی هیچ‌گاه صفر نمی‌شود

خطوط اعتباری که بانک‌‏ها از بانک مرکزی دریافت کردند، هیچگاه صفر نخواهد شد.

علی صدقی، مدیر عامل بانک ملی ایران در گفت‌‏وگو با ایلنا با بیان این مطلب و در پاسخ به سوالی در خصوص روند دریافت خطوط اعتباری از بانک مرکزی و بازپس گرداندن آن ابراز داشت: خطوط اعتباری که از بانک مرکزی گرفته می‌‏شود هیچ‌‏گاه نمی‌‏تواند صفر شود، چراکه دائم در نوسان است و کم و زیاد می‌‏شود.

وی افزود: نمی‌‏توان در یک مقطع این خطوط را صفر کرد. در این صورت قطعا عدم توازن به وجود می‌‏آید و در حال حاضر تقریبا ۴ تا ۵ ماه است که تعادل به واسطه این اقدام بانک مرکزی در سیستم برقرار شده است.

مدیرعامل بانک ملی با اشاره به ضرورت‌‏های تعادل در منابع و مصارف بانک‌‏ها ابراز داشت: یک مقدار عدم تعادل در منابع و مصارف بانک‌‏ها ایجاد شده که این عدم تعادل در سیستم بانکی اثرگذار بوده و همیشه در نوسان است.

مدیر عامل بانک ملی تصریح کرد: ما هیچ وقت نمی‌‏توانیم در سیستم بانکی به واسطه نوسانی که درکسب و کار وجود دارد، روند ثابتی را رعایت کنیم، زمانی کسب و کار رونق دارد و در زمان دیگر کاهش پیدا می‌‏کند که در این زمان بر مطالبات بانک‌‏ها اضافه می‌‏شود و نقدینگی کم می‌‏شود.

وی بانک‌‏ها را تابعی از کل اقتصاد دانست و گفت: مدیریت حساب شده در مدیریت منابع و مصارف است. در بانک‌‏ها به دلیل اینکه در زمان گذشته منابع زیاد بود، شاید موضوع مدیریت منابع خیلی مورد توجه قرار نمی‌‏گرفت اما در حال حاضر این مقوله به شدت مورد توجه بانک‌‏ها است تا تعادل را حفظ کنند.

صدقی در خصوص کنترل و وصول مطالبات معوق ابراز داشت: ما از همه امکانات بانک استفاده کردیم و در گروه‌‏های مختلفی تیم‌‏هایی در اداره و شعب و با مسوولیت‌‏های مختلف تشکیل دادیم و همین طور ارتباط با وکلای حقوقی در بانک‌‏ها که آن‌‏ها را هم به کار گرفتیم تا مطالبات وصول شود و نهایتا نتایج نشان می‌‏دهد در مواردی که مشکل واقعی نداشتند، مطالبات خوب وصول شده است.

وی افزود: در خصوص کسانی که تسهیلات کلان در بخش تولید گرفتند و رقم سرمایه‌‏گذاری‌‏شان درشت است، این موضوع در حال پیگیری است که تحقیقات نشان می‌‏دهد عده زیادی از آنها نقدینگی را به بخش تولید بردند.