محدودیت سپرده‌های ارزی  برطرف شد

ایران همانند کشورهای غربی از بحران‌‏ها آسیب جدی ندیده، چراکه نظام بانکی ما با نظام بانکی غرب ارتباط تنگاتنگ ندارد.

رضا راعی، معاون ارزی بانک مرکزی در گفت‌‏وگو با ایلنا با بیان این مطلب و با اشاره به بحران‌‏های اقتصادی غرب اظهار داشت: کشورهای غربی در راستای به گردش در آوردن چرخ‌‏های تولید میلیاردها دلار به اقتصادشان تزریق کردند یا با کاهش نرخ بهره و کنترل و نظارت بیشتر سعی در ایجاد تعادل در بازار بانکی و بازار سرمایه داشتند.

وی با اشاره به اینکه نظام بانکی ما وابسته به غرب نیست، افزود: اثر تزریق پول در بازارهای ما نتیجه‌ای متفاوت از تاثیر تزریق به بازارهای غرب دارد چراکه آنها دلار به بازارهای خود تزریق می‌‏کنند و ما باید ریال تزریق کنیم که الزاما نتایجی که در غرب حاصل شده را عاید اقتصاد ایران نمی‌‏کند.

وی با بیان اینکه وضعیت کنونی فرصت خوبی برای سرمایه‌‏گذاران خارجی است، گفت: بر اساس توافق‌‏های صورت گرفته بانک مرکزی با سایر نهادها برای ایجاد فرصت مناسب برای سرمایه‌‏گذاری بانک‌‏ها می‌‏توانند گواهی سپرده ارزی یک تا ۵ ساله عرضه کنند.

معاون ارزی بانک مرکزی در خصوص سایر تمهیدات بانک مرکزی در راستای تشویق سرمایه‌‏گذاری خارجی گفت: بانک مرکزی محدودیت‌‏های سپرده‌‏های ارزی را برطرف کرده و بخشنامه گشایش اعتبار مدت‌‏دار در تمام مناطق آزاد را ابلاغ نموده است.

راعی افزود: خطوط ریفاینانس که به کالاهای سرمایه‌‏ای اختصاص دارد و یا اعطای اعتبار برای خرید کارخانه‌‏های نیمه‌‏تعطیل از دیگر تمهیدات بانک مرکزی است که در این راستا مدنظر قرار گرفته است.

معاون ارزی بانک مرکزی خاطر نشان کرد: بانک مرکزی حاضر است سرمایه سرمایه‌‏گذارانی را که در ایران سرمایه‌‏گذاری می‌‏کنند تضمین کند. وی اظهار داشت: تا زمانی که در این وضعیت به سر می‌‏بریم، باید ذخایر ارزی را برای تولید و مصارف تولیدی به کار ببریم و به جای واردات کالاهایی مثل لوازم آرایش، کالاهای سرمایه‌‏ای در جهت تولید وارد شود.