مسعودرضا طاهری

ین ژاپن با دستیابی به بیشترین رشد هفتگی خود به بالاترین حد ۳ماهه در مقابل پوند انگلیس و بالاترین برابری در مقابل دلار از سال ۱۹۹۵ دست یافت.

با وجود کاهش قابل توجه ارزش ارزهای عمده از جمله دلار، یورو و پوند انگلیس طی هفته گذشته، نرخ هر یکصد ین ژاپن در بازار داخل کماکان ۱۱۰۰ تومان است. طی یک هفته گذشته یورو در بازار داخلی تقریبا ۳۰ تومان، دلار آمریکا ۶ تومان و هر پوند انگلیس ۵۰ تومان کاهش قیمت داشته و به ترتیب به نرخ ۱۳۰۴ تومان، ۹۹۷ تومان و ۱۴۵۰ تومان رسیده‌اند.

نگرانی از تشدید بحران اقتصادی در اروپا به ویژه آلمان و انگلیس، ارزش پوند و یورو را با تهدید مواجه کرده است. در این بازار ین ژاپن با وجود نرخ بهره ۵/۰درصدی، بیشترین تقاضا را معطوف خود کرده است.تا قبل از انتشار گزارش اقتصادی سه ماهه چهارم انگلیس در سال ۲۰۰۸ میلادی ارزش پوند انگلیس در مقابل دلار آمریکا به کمترین حد ۲۳ سال گذشته رسیده و در مقابل یورو نیز به کمترین حد دو هفته اخیر خود نزدیک شده است. اوضاع اقتصادی انگلیس در سه ماهه چهارم سال ۲۰۰۸ به بدترین شرایط موجود از سال ۱۹۹۰ رسیده است. گزارش‌های اقتصادی حوزه یورو نیز از شرایط ناگوار صنایع خدماتی و کارخانه‌ای طی ۸ ماهه گذشته حکایت دارد.

نرخ برابری هر پوند انگلیس در مقابل ین ژاپن به ۵۷/۱۱۹ رسیده است که این نرخ طی روزهای گذشته ۳۸/۱۲۳ بوده است. در این هفته ۳درصد از ارزش خود را در مقابل ین از دست داده است. نرخ برابری دلار در مقابل ین نیز به ۲۲/۸۸ رسیده است. نرخ ۱۳/۸۷ نیز ثبت شده که از ژانویه ۱۹۹۵ قوی‌ترین شرایط ین در مقابل دلار آمریکا بوده است. برابری پوند انگلیس به دلار نیز به ۳۵۵۴/۱ رسیده که از سال ۱۹۸۵ بی‌سابقه بوده است.

طی هفته گذشته پوند انگلیس ۶/۶درصد در مقابل دلار و ۲/۴درصد در مقابل یورو افت داشته است. برنامه دولت انگلیس برای حمایت‌ مالی از دومین بانک این کشور بر نگرانی‌های عمومی درباره کسری بودجه ملی این کشور دامن زده است. دولت انگلیس امیدوار به جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی است. پیش‌بینی بانک مورگان استنلی از رسیدن برابری پوند به دلار به پایین‌تر از ۳۰/۱ حکایت دارد. تولید ناخالص داخلی انگلیس در سه ماهه چهارم سال ۲۰۰۸، ۲/۱درصد نسبت به سه ماهه سوم کاهش داشته است. آمار خرده‌فروشی در ماه دسامبر گذشته نسبت به ماه قبل از آن ۷/۰درصد افت داشته است.

نرخ طلا ۸ دلار کاهش یافت

افت شدید ارزش پوند و یورو در مقابل ین و دلار آمریکا و همچنین افت بهای نفت در بازارهای جهانی نرخ طلا را نیز با کاهش ۸ دلاری مواجه کرد.

روز چهارشنبه نرخ طلا از ۸۶۱دلار نیز بالاتر رفت که روز گذشته به حد ۸۵۳دلار پایین آمد. سکه بهار آزادی ۲۰۰هزار تومان، سکه طرح قدیم ۲۱۸هزار تومان، نیم سکه ۱۰۳هزار تومان و ربع سکه ۵۲هزار تومان فروخته شدند که کماکان واکنش به قیمت‌های جهانی در نرخ‌گذاری آنها دیده نمی‌شود.