عضو کارگروه بانکداری بدون ربا با اشاره به ارائه پیشنهادی مبنی بر صدور کارت‌های اعتباری با مبلغ نامحدود در قالب عقد نسیه اقساطی، گفت: بانک مرکزی تا کنون مجوز صدور این کارت را نداده و از طرفی بانک‌ها هم روش خرید دین یا قرض‌الحسنه را نمی‌پذیرند.

به گزارش خبرگزاری فارس، سید عباس موسویان درباره چگونگی وضعیت صدور کارت‌های اعتباری، اظهار داشت: صدور کارت‌های اعتباری در مرحله تصمیم‌گیری است و کمیته مشورتی بانکداری اسلامی‌در بانک مرکزی دو پیشنهاد برای صدور این کارت‌ها ارائه کرده که یکی با محوریت قرض‌الحسنه‌ای و دیگری با محوریت نسیه اقساطی است.

وی افزود: در صورتی که کارت‌های اعتباری بر اساس قرارداد فروش نسیه یا مرابحه باشد، سقف پرداخت این کارت‌ها نامحدود است و بانک‌ها نیز منابع کافی برای اجرای این قراردادها در اختیار دارند. عضو کارگروه بانکداری بدون ربا، گفت: در صورتی که کارت‌های اعتباری بر اساس خرید دین یا قرض‌الحسنه‌ای باشد، سقف پرداخت آن تا یک‌میلیون تومان است و منابع محدودی برای بانک‌ها وجود دارد.

موسویان در پاسخ به این سوال که آیا در حال حاضر بانک‌ها کارتی را با این دو رویکرد صادر کرده‌‌اند؟، گفت: طرح صدور کارت‌های اعتباری عملا اجرا نشده، ولی در بانک‌های خصوصی از جمله پارسیان و سامان این کارت‌ها با محوریت فروش نسیه اجرا شده است.

وی در ادامه گفت: بانک کشاورزی نیز به صورت آزمایشی کارت‌هایی را با رویکرد فروش نسیه صادر کرده است.

عضو کارگروه بانکداری بدون ربا در پایان تصریح کرد: کارت‌های اعتباری با محوریت فروش نسیه راهی است که بانک مرکزی مجوز اجرای آن را نداده و روش خرید دین یا قرض‌الحسنه را نیز بانک‌ها نمی‌پذیرند و بنابراین بانک مرکزی در حال بررسی این دو طرح و اجرای یکی از آنها می‌باشد.