فعالیت اجرایی و رسمی ‌بیمه اتکایی ایرانیان از ابتدای سال آینده آغاز می‌شود و نسبت به صدور بیمه‌نامه‌ اقدام می‌کند. محمد آسوده، مدیر هیات اجرای بیمه اتکایی ایرانیان، در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه سهامداران بیمه اتکایی امین را بخش خصوصی تشکیل می‌دهند، اظهار کرد: آغاز فعالیت بیمه‌ای بیمه اتکایی ایرانیان مستلزم قطعی شدن تمام سهامداران این شرکت است و تا به حال سه بانک پاسارگاد، سرمایه و پارسیان به عنوان سهامداران اصلی این شرکت بیمه، حضور پیدا کرده‌اند و بحث سایر سهامداران نیز در شرف نهایی شدن است. وی افزود: از آنجایی که شرکت‌ها تا قبل از تاسیس هیات مدیره ندارد، در حال حاضر شرکت بیمه اتکایی ایرانیان توسط یک هیات اجرایی اداره می‌شود که پس از قطعی شدن موضوع سهامداران و ارائه آن به بیمه مرکزی و موافقت رییس این بیمه با تشکیل بیمه اتکایی ایرانیان، با کسب اجازه از سازمان بورس، جذب سرمایه از طریق بازار آغاز می‌شود.

مدیر هیات اجرایی بیمه اتکایی ایرانیان در مورد ضرورت‌هایی که تشکیل چنین بیمه‌ای را مشخص کرد، گفت: قرار گرفتن در شرایط خاص اقتصادی، فعالیت یک بیمه‌ اتکایی خصوصی را در کنار بیمه اتکایی امین ضروری کرده است، چرا که بیمه اتکایی ایرانیان می‌تواند از خروج بخش‌ عمده‌ای از سرمایه‌ بیمه‌های کشور از طریق کارکردن با بیمه‌های اتکایی خارجی جلوگیری کند و می‌تواند پوشش‌های بیمه‌ای لازم را ارائه دهد.

آسوده تاکید کرد: حضور پرقدرت‌ بیمه‌های اتکایی متعدد، موجب قوت صنعت بیمه یک کشور می‌شود و این نیازی است که بیمه اتکایی امین ظرف مدت فعالیت خود نتوانسته به آن پاسخ درخور بدهد.

وی گفت: ترکیب دولتی سهامداران این بیمه که شامل بانک‌ها و بیمه‌های دولتی است، اصلی‌ترین عامل عدم موفقیت درخور اعتنای بیمه اتکایی امین است چرا که تجربه ثابت کرده در فعالیت‌های بلند مدت اقتصادی، حضور پررنگ دولت نه تنها مفید نیست بلکه عامل کندی یا حتی توقف و شکست می‌شود.

مدیر هیات اجرایی بیمه ایرانیان افزود: مدیریت بیمه اتکایی امین به علت دولتی بودن از زمان آغاز فعالیت حداقل دوبار تغییر کرده است و این برای یک شرکت بیمه‌ای که می‌خواهد در بلندمدت کار کند «سم» است و واقعیت این است که سهامداران این بیمه چنان درگیر وظایف بانکی و بیمه خودشان هستند که به پیگیری امور بیمه اتکایی امین نمی‌رسند.

وی گفت: مجموعه این معضلات، باعث شده بیمه اتکایی ایرانیان بتواند خلاءهای این بخش را تاحدودی پر کند.