ذخایر ارزی روسیه کاهش می‌یابد

دولت روسیه برای مقابله با بحران مالی جهانی که فعالیت‌های پولی و سهام این کشور را تحت تاثیر قرار داده است، همچنان با تزریق ذخایر ارزی بر بدنه اقتصاد، درصدد جلوگیری از اثرات مخرب این پدیده است.

به گزارش ایرنا، میزان ذخایر ارزی روسیه از رقم ۵۸۵ میلیارد دلار قبل از آغاز بحران مالی جهانی، به رقم کنونی ۴۳۵ میلیارد دلار رسیده است.

این منابع روز جمعه نوشتند: ادامه بحران مالی در سال آینده نیز باعث خواهد شد تا بخشی دیگر از میزان ذخایر ارزی این کشور صرف راه‌های مقابله با جلوگیری از اثرات مخرب اقتصادی شود.

در حال حاضر، بانک مرکزی روسیه سیاست تثبیت نرخ واحد پول ملی «روبل» در مقابل دلار آمریکا را در دستور کار خود قرار داده تا از سقوط ارزش آن جلوگیری کند.

هم اینک هر دلار آمریکا در برابر ۴/۲۷ روبل و هر یورو نیز ۷۸/۳۹ روبل در معاملات پولی و ارزی این کشور مورد داد و ستد قرار می‌گیرد.

برخی از مطبوعات روسیه نوشتند: دولت روسیه برای حفظ ذخایر ارزی کشور و جلوگیری از کاهش بیشتر این منابع پولی، سیاست اقتصادی ویژه‌ای را در بخش مالی اجرا می‌کند و بیشترین توجه نیز به نرخ دلار معطوف شده است چرا که اکثر معاملات دولتی، نفت و گاز بر مبنای دلار انجام می‌شود.

با این حال، برخی از کارشناسان و مفسران اقتصادی در روسیه معتقدند که با بروز بحران مالی جهانی که آمریکا عامل آن است، دولت جدید این کشور قصد دارد از دلار به عنوان پول ملی و بین‌المللی صرفنظر کرده و از تعهدات و بدهی‌های خود در جهان چشم‌پوشی کند و پول جدیدی تحت نام «اومر» را با مشارکت آمریکا، کانادا و مکزیک در اقتصاد این کشورها و بازار جهانی به جریان بیندازد.

«نزاویسیمایاگازتا» نیز نوشت: کرملین نیز برای رفع نگرانی مردم و نیز مقابله با موقعیت ویژه اقتصادی، در حال چاره‌اندیشی است و اقدامات ضدبحران را در کشور آغاز کرده است.