افزایش ارزش دلار، طلا را از سکه انداخت

گروه بازار پول- رشد بی‌سابقه روزانه ارزش دلار آمریکا نرخ طلا را در مسیر سقوط قرار داد.

در پایان معاملات هفتگی، نرخ هر اونس طلا در حد ۸۳۸دلار متوقف شد. در آخرین لحظات معاملات هفتگی ارزش برابری دلار آمریکا با رسیدن به حد ۳۹۲۱/۱به ازای هر یورو در مقابل سایر ارزها نیز افزایش یافت که با رشد ۷/۲درصدی رشد روزانه خود رکوردی کم سابقه را از ماه سپتامبر بر جای نهاد.

کمیسیون اروپا در اعلامیه‌ای از کاهش شدید رشد اقتصادی برای این قاره در سال ۲۰۰۹ خبر داده است. دلار در پی این اعلام تقویت شد. در پی این تغییرات نرخ دلار در بازار داخلی ۵تومان رشد کرد. یورو و پوند انگلیس با ۲۳تومان و ۱۵تومان کاهش نرخ به ترتیب نرخ ۱۳۸۰ تومان و ۱۵۳۰تومان کاهش یافتند. صد ین ژاپن در بازار داخلی نیز ۶۰تومان افت کرد و به نرخ ۱۰۵۰تومان عرضه شد.

در پی این شرایط با پشت سر نهادن اعیاد قربان و غدیر و در آستانه فرارسیدن ماه محرم، سکه بهار آزادی، سکه طرح قدیم، نیم سکه و ربع سکه به ترتیب ۳هزار تومان، ۴هزار تومان، ۱۰۰۰تومان و ۱۵۰۰تومان از ارزش خود را از دست دادند. هر مثقال طلای ۱۷ عیار نیز ۳هزار تومان ارزان شد.

از سویی در آخرین لحظات بازارهای مالی و کالای جهان بهای نفت تا حد ۴۲دلار بالا رفت و انتظار می‌رود از امروز شاهد رشد محسوس در نرخ جهانی طلا باشیم.