بانک قرض‌الحسنه بدون مجوز افتتاح حساب جاری

عکس: حمید جانی‌پور

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران گفت: سپرده‌‏های بانک قرض‌‏الحسنه در سطح ۸۰۰ میلیارد ریال است، ولی فعلا بانک قرض‌‏الحسنه مهر ایران در جذب منابع فقط از ابزار پس‌‏انداز قرض‌‏الحسنه استفاده می‌‏کند و تا امروز به رغم تلاش‌‏هایی که انجام می‌‏دهد تا کد تخصصی خود را به تایید بانک مرکزی برساند، موفق نبوده است. غلام‌رضا مصطفی‌پور در گفت‌‏وگو با ایلنا افزود: در واقع تلاش ما برای دریافت اشتراک خط FTB جهت استعلام وضعیت حساب جاری مشتریان برای افتتاح حساب جاری و همچنین عضویت در سیستم شتاب منتج به نتیجه نشده است.

وی تصریح کرد: تا امروز حساب جاری این بانک فعال نشده است، امیدواریم که در سالگرد تاسیس بانک که۲۲ آذر است بتوانیم حساب جاری‌‏مان را راه‌‏اندازی کنیم، چراکه با تجربه‌‏ای که در کشور وجود دارد، جذب منابع جاری یک ضرورت است و سرعت شتابنده‌‏ای در جذب منابع به وجود می‌‏آورد.

مصطفی‌‏پور تصریح کرد: از همین منابعی که تا امروز جذب کردیم، بسیار راضی هستیم و موفقیت بزرگی است که یک بانک بتواند با یک ابزار جذب منابع و نداشتن تنوع در محصولات مثل انواع سپرده‌‏های سرمایه‌‏گذاری کوتاه و بلندمدت یا حساب جاری متوسط منابع پس‌‏انداز شعب خود را به بانک‌‏هایی که بیش از ۷۰ سال تجربه فعالیت بانکی دارند، نزدیک کند.

وی در پاسخ به این سوال که از این منابع چه میزان درشعب دو منظوره جذب شده است، گفت: تنها ۳ درصد از کل منابع بانک که بالغ بر ۸۰۰ میلیارد ریال است، توسط شعب دو منظوره جذب شده و بیش از۹۷ درصد در شعب مستقل جذب شده است.

مدیرعامل بانک قرض‌‏الحسنه مهر ایران در خصوص تسهیلات پرداختی نیز عنوان داشت: سپرده قانونی ما ۱۰ درصد است که طبق قانون ۱۰ درصد از منابع بانک نزد بانک مرکزی می‌‏ماند و ۵ تا ۲۰ درصد هم برای حفظ نقدینگی در شعب می‌‏ماند و مابقی نیز به عنوان تسهیلات پرداخت می‌‏شود.

وی افزود: ۱۰۰ درصد افراد واجد شرایط تسهیلات خود را از بانک دریافت کرده‌‏اند و مشکلی در این خصوص نداشته‌‏اند.

مدیر عامل بانک قرض‌‏الحسنه مهر ایران در پاسخ به این سوال که آیا دولت منابعی را که وعده داده بود به این بانک تزریق کرده است یا خیر؟ گفت: دولت به ما هیچ کمکی نکرده است، اما نسبت به اینکه به تقاضای همه متقاضیان پاسخ می‌‏دهیم، وضع‌‏مان خوب است؛ چراکه متقاضی وجود ندارد که واجد شرایط باشد و وام خود را دریافت نکرده باشد.