مسعودرضا طاهری- بهای طلا در بازارهای جهانی در آستانه اجلاس وزیران دارایی و روسای بانک مرکزی جهان پس از نوسان تا حد ۷۸۱دلار دوباره رو به کاهش نهاد و به ۷۷۵دلار تا ساعت ۱۴ دیروز افت کرد.

روز گذشته بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با افزایش تقریبا ۱۰دلاری نسبت به روز قبل از آن مواجه بود که در تداوم کاهش چند روز اخیر بهای سکه طرح قدیم بین ۲۲۶ تا ۲۳۰هزار تومان در سطح شهر تهران گزارش شده است. نیم سکه و ربع سکه هر یک هزار تومان افت قیمت را تجربه کردند. بهای نفت هنوز در محدوده ۴۶-۴۷ دلار است که نشان می‌دهد بازار طلا در جهان بیشتر در انتظار تعیین نرخ‌های بهره از سوی بانک‌های مرکزی جهان بوده و به احتمال قوی در صورت کاهش بیشتر و عمومی نرخ‌های بهره در جهان اقتصاد کشورها به ویژه کشورهای صنعتی، عمده نقدینگی‌ها از بازارهای پول به بازارهای سهام و بخش‌های تولیدی و خدماتی خواهد رفت و عملا با تقویت بورس‌ها تقاضا برای سرمایه‌گذاری و سفته‌بازی در بازارهای سرمایه‌گذاری طلا و ارز کاهش خواهد یافت. این سناریو به ویژه در شرایط افت شدید روند قیمت نفت به کاهش دارایی‌های سرمایه‌ای طلا خواهد انجامید و آستانه حراج در بازارهای فیزیکی و خرید آتی آن بیش از پیش افت خواهد کرد و این بدین معنی است که همانند ۳ حراج پیاپی در ماه اکتبر و نوامبر، به دلیل کاهش تقاضای کل برای سرمایه‌گذاری طلا به محض رشد موقت قیمت طلا تا حد قابل قبولی از بازار، بلافاصله شاهد سقوط چند ده دلاری نرخ آن خواهیم بود.

به نظر می‌رسد تنها پایه افزایشی قیمت طلا یعنی نفت همچنان رو به نزول داشته باشد، لذا نوسانات بازار ارز در آینده بیشتر طلا را تحت کنترل خواهد داشت، امروز در نشست مقامات بانک‌های مرکزی دنیا نرخ بهره مورد تجدید ارزیابی قرار خواهد گرفت. کاهش بیشتر نرخ‌های بهره به تقویت تقاضا برای دلار آمریکا و ین ژاپن به عنوان ارزهایی با ریسک کمتر و در عین حال نرخ بهره پایین منجر خواهد شد.

روز گذشته نرخ برابری یورو و پوند انگلیس در مقابل دلار آمریکا تضعیف شدند. دلار آمریکا خود در مقابل ین ژاپن نیز ۰۲/۰واحد افت کرد. نرخ برابری یورو در مقابل دلار به پایین‌ترین حد (۲۶۰۸/۱) خود طی دو هفته اخیر رسید که افت آمار خرده‌فروشی در اروپا بیشترین انگیزه را برای کاهش بیشتر نرخ بهره توسط بانک مرکزی اروپا به وجود آورده است. گمانه‌زنی‌ها برای کاهش نیم‌درصدی نرخ بهره یورو و رساندن آن به حد ۷۵/۲درصد موجب افت ارزش یورو در مقابل ین ژاپن نیز شده است. همچنین احتمال داده می‌شود که نرخ بهره پوند انگلیس با یک‌درصد کاهش تا حد ۲درصد تعیین شود که افت شدید آن را در برابر دلار موجب شده است. در بازار داخلی نیز روز گذشته پوند انگلیس با ۱۳ تومان کاهش قیمت به نرخ ۱۵۶۷ تومان عرضه شد. شاخص اعتماد مصرف‌کننده در انگلیس در ماه نوامبر به پایین‌ترین حد ۴ سال اخیر رسیده است.

نرخ بیکاری افزایش یافته و بانک‌ها با مشکل اعتبارات دست و پنجه نرم می‌کنند. بهای مسکن در این کشور افزایش یافته و کاهش تقاضای مصرف اقتصاد انگلیس راتضعیف کرده است. این امر ارزش پوند انگلیس در برابر دلار آمریکا را طی سال ۲۰۰۸ در حدود ۲۵درصد کاهش داده است.