سکه‌های 100 تومانی هم می‌آیند

مدیرکل سازمان تولید اسکناس و مسکوک از احتمال ضرب سکه‌های یادبود سی‌امین سال پیروزی انقلاب در بهمن امسال خبر داد و اعلام کرد: چاپ اسکناس‌های درشت‌تر از ۵هزار تومانی، فعلا در دستور کار این بانک نیست.

مجید صنیعی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، از احتمال ضرب سکه‌های یادبود سی‌امین سال پیروزی انقلاب در بهمن ماه امسال خبر داد و گفت: در صورت سفارش بانک مرکزی، این کار صورت خواهد گرفت.

ضرب سکه‌های ۵/۲ بهار آزادی

مدیرکل سازمان تولید اسکناس و مسکوک همچنین از برنامه این سازمان برای ضرب سکه‌های ۵/۲ بهار آزادی خبرداد و تصریح کرد: در کنار این سکه، ضرب سایر سکه‌های بهار آزادی از جمله نیم و ربع همچون روال گذشته ادامه خواهد داشت.

چک‌پول ۲۰۰هزار تومانی در مرحله چاپ

وی همچنین با بیان اینکه چک‌پول‌های ۲۰۰هزار تومانی نیز هم اکنون در مراحل چاپ است، افزود: اما زمان انتشار آن مشخص نیست. صنیعی ادامه داد: ممکن است چک پول ۲۰۰هزار تومانی امسال یا سال آتی وارد بازار شود که این امر بستگی به سیاست‌های بانک مرکزی دارد. مدیرکل سازمان تولید اسکناس و مسکوک از انتشار چک‌پول‌های ۵۰ و ۱۰۰هزار تومانی به میزان نیاز در بازار خبر داد و افزود: در حال حاضر به غیر از مبالغ مذکور، چاپ چک پول با ارقام دیگری در دستور کار قرار ندارد.

وی گفت: از زمانی که بانک مرکزی دستور توقف ورود چک‌پول‌های بانک‌ها را به بازار صادر کرد، هیچ‌یک از بانک‌ها چک پول جدید چاپ نکردند و سعی نمودند تا زمان اعلام شده، چک‌پول‌هایی که در اختیار داشتند و هنوز وارد بازار نشده بود را به فروش برسانند.

صنیعی افزود: از زمان مذکور به بعد نیز بانک‌ها اقدام به توزیع و انتشار ایران‌چک‌های بانک مرکزی به جای چک‌پول‌ها و ایران چک‌های اختصاصی خود نمودند.وی گفت: در حال حاضر بانک مرکزی دستوری در خصوص چاپ اسکناس درشت‌تر از ۵هزار تومان را به این سازمان صادر نکرده است و چنین برنامه‌ای نیز در دستور کار نیست.

ضرب سکه ۱۰۰ تومانی

مدیرکل سازمان تولید اسکناس و مسکوک از ضرب سکه‌های ۱۰۰ تومانی برای ورود به بازار خبر داد و گفت: این سکه‌ها تا پایان امسال وارد بازار خواهد شد.

وی بیان کرد: سکه‌های ۲۵ و ۵۰ تومانی با شکل جدید نیز همزمان با ورود سکه ۱۰۰ تومانی به بازار، وارد بازار خواهند شد و با ورود این سکه‌ها به بازار دیگر نیازی به انتشار اسکناس با ارقام ۵۰ و ۱۰۰ تومانی نخواهد بود.

کنترل بازار سکه

مدیرکل سازمان تولید اسکناس و مسکوک گفت: بانک مرکزی به صورت یک روز در میان حراج سکه در بانک کارگشایی را انجام می‌دهد و از این طریق کنترل بازار سکه در اختیار بانک مرکزی است. وی گفت: برنامه عادی سازمان تولید اسکناس و مسکوک، تولید اسکناس موردنیاز سالانه اداره نشر اسکناس است.