بی‌تفاوتی بازار داخلی در برابر نوسان قیمت جهانی طلا

عکس: آذین ثمرمند

گروه بازار پول- افت بهای نفت و رشد ارزش دلار موجب کاهش ۱۴دلاری طلا شد. این در حالی است که نرخ انواع سکه بهار آزادی در بازار داخلی ثابت مانده است.نرخ هر اونس طلا برای تحویل فوری از حد ۸۱۶دلار روز شنبه در پایان معاملات به ۸۰۲دلار کاهش یافت.روز گذشته بهای نفت پس از برگزاری اجلاس اضطراری مقامات اوپک در قاهره بیش از ۲ دلار کاهش یافت. از سوی دیگر با کاهش شاخص‌های عمده بازارهای سهام و افت شدید فروش بازار خرده‌فروشی در تعطیلات «جمعه سیاه» در آمریکا بهای طلا رو به کاهش نهاد.ارزش دلار آمریکا در مقابل یورو رشد کرد که نقش عمده‌ای نیز در کاهش نرخ طلا داشته است. انتظار کاهش بیشتر نرخ بهره یورو توسط بانک مرکزی اروپا بر ارزش دلار افزوده است. شاخص دلار آمریکا برای دومین روز متوالی افزایش یافت.

نرخ رشد خرده‌فروشی در آمریکا در روز ۲۸ نوامبر ۳درصد اعلام شد که طی ۳ سال گذشته کمترین حد بوده است. سال گذشته میانگین این نرخ ۳/۸درصد بوده است.افت ارزش طلا آن هم به میزان ۱۴دلار در یک روز در حالی اتفاق می‌افتد که بهای انواع سکه بهار آزادی در بازار تهران کمترین توجهی به تغییرات بهای جهانی طلا از خود نشان نمی‌دهد. طی یک هفته منتهی به ۷/۹/۸۷ نرخ سکه بهار آزادی با منفی ۲/۰درصد، از حد ۲۰۰هزار تومان به ۱۹۹۵۰۰ تومان کاهش یافته بود.

سکه طرح قدیم، نیم سکه و ربع سکه نیز بدون تغییر به ترتیب ۲۳۰هزار تومان، ۱۰۱ هزار تومان و ۵۲هزار تومان فروخته شدند. این در حالی است که نرخ هر اونس طلا برای تحویل فوری در همین مدت از حد ۸۰۲ دلار با ۳۷/۱درصد رشد به نرخ ۸۱۳دلار رسیده بود.همچنین طی آبان‌ماه امسال نرخ اونس جهانی طلا ۹/۰درصد رشد داشت در حالیکه سکه بهار آزادی به رشد منفی ۵/۱درصدی دست یافت.در همین مدت نیز نرخ سکه طرح قدیم در حدود ۷/۲درصد و قیمت نیم سکه و ربع سکه هر دو بدون تغییر در حد ۹۷هزار تومان و ۵۰هزار تومان بدون تغییر باقی ماندند.