قائم‌مقام بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی در قالب فهرست‌های دو ماه، اسامی‌بدهکاران بانکی ممنوع‌الخروج را به دادستانی اعلام می‌کند.

حسین قضاوی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر درباره اعلام اسامی ‌بدهکاران ممنوع‌الخروج گفت: بر اساس قانون ممنوع‌الخروج کردن بدهکاران بانکی، معمولا بانک‌ها از ممنوع‌الخروج کردن این افراد به عنوان یک ابزار برای پیگیری و وصول مطالبات خود استفاده می‌کنند.

قائم‌مقام بانک مرکزی افزود: بانک مرکزی در حال حاضر رویه‌ای در این خصوص دارد که بر اساس آن، وقتی بانک‌ها مشتریان بدحساب خود را به بانک مرکزی معرفی می‌کنند، این بانک نیز در قالب فهرست‌های دو ماهه این اسامی‌ را به دادستانی اعلام می‌کند تا ممنوع‌الخروجی آنها اعمال شود.

گفتنی است، چند روز پیش ناصر سراج معاون سیاسی و امنیتی دادستان کل کشور از روند اعلام اسامی‌ ممنوع‌الخروج بانک‌ها به دادستانی کل کشور انتقاد کرده و گفته بود: روند اعلام اسامی ‌به دادستانی بسیار کند است.

در حال حاضر، بنا بر آمارهای رسمی‌منتشر شده ۴ هزار و ۲۰۰ نفر به درخواست بانک مرکزی و در اجرای لایحه قانونی ممنوعیت خروج بدهکاران بانک‌ها مصوب سال ۵۹ ممنوع‌الخروج هستند. تاکنون بیش از یک ‌چهارم افراد ممنوع‌‌الخروج بانک‌ها به دلیل

باز پرداخت بدهی یا موارد دیگر رفع ممنوعیت شده‌اند.

بر اساس این گزارش، چندی پیش توافقی میان بانک مرکزی و دادستانی کل کشور صورت گرفته بود که براساس آن بنا بود بانک مرکزی تا اول خرداد ماه سال جاری نتیجه بازنگری بر فهرست افراد ممنوع‌الخروج را به دادستانی جهت رفع ممنوعیت خروج اعلام کند.