کیف پول الکترونیک به زودی در حمل‌و‌نقل عمومی مورد استفاده قرار می‌‏گیرد.

به گزارش ایلنا، مهران شریفی، مدیر اداره نظام‌‏های پرداخت بانک مرکزی با تشریح وضعیت بانکداری الکترونیک در پنجمین همایش تجارت الکترونیک با بیان این مطلب اظهار داشت: بانک مرکزی اقدامات بسیاری را در جهت فراگیری بانکداری الکترونیک انجام داده است که در این رابطه ارائه خدمات در قالب انواع پرداخت‌‏های الکترونیکی، راه‌‏اندازی ساتنا، اتاق پایاپای الکترونیک، کیف پول الکترونیک و غیره از آن جمله است.

شریفی اظهار داشت: به هر پرداختی که بدون استفاده از ابزارهای سنتی، یا بدهکار شدن یک حساب بانکی و بستانکار شدن یک حساب بانکی در فضای الکترونیک صورت گیرد، پرداخت الکترونیک اطلاق می‌‏شود. وی ابراز داشت:‌ استفاده از کارت در فروشگاه‌‏ها، پرداخت قبوض از طریق خودپرداز،‌‏ اینترنت، تلفن و غیره از جمله اقداماتی است که در فضای اینترنت فراهم شده است. شریفی عنوان کرد: همان گونه که پل ارتباطی بین کارت‌‏های بانکی از طریق مرکز شتاب برقرار شده است،‌ باید پل ارتباطی بین حساب‌‏های بانکی هم برقرار شود.

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی اظهار داشت: ‌‏در همین رابطه بانک مرکزی سیستم ساتنا را راه‌‏اندازی کرده که در حال حاضر استفاده از آن با مراجعه حضوری به شعبه امکان‌‏پذیر است و در آینده استفاده از خدمات ساتنا نیز بدون مراجعه به شعبه امکان‌‏پذیر خواهد بود.

وی به اثرات ساتنا در نظام بانکی اشاره کرد و گفت:‌ مراجعه کمتر به شعب بانک‌‏ها،‌ کاهش ترددهای درون شهری، کاهش ریسک خطرات سرقت یا گم شدن پول، امکان حواله پول به بانک دیگر در شهرهای دیگر بدون نیاز به افتتاح حساب در بانک‌‏های متعدد از جمله تاثیرات مثبت استفاده از ساتنا در نظام بانکی است.وی از راه‌‏اندازی اتاق پایاپای الکترونیک خبر داد و گفت:‌ این سامانه نیز همانند ساتنا امکان انتقال پول از یک بانک به بانک دیگر را فراهم می‌‏کند و در پرداخت‌‏های خود مثل پرداخت حقوق کارکنان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شریفی اظهار داشت: استفاده از کارت خرید اعتباری این امکان را به مشتریان می‌‏دهد که امروز خرید کنند و یک ماه تا چهل روز دیگر پول را بپردازند.

مدیر اداره نظام‌‏های پرداخت بانک مرکزی افزود: کیف پول الکترونیکی نیز در پرداخت‌‏های بسیار خرد در سیستم‌‏های حمل و نقل عمومی به عنوان ابزاری برای پرداخت الکترونیک مورد استفاده واقع می‌‏شود.