لایحه 15میلیارد دلاری بار دیگر در مجلس مطرح می‌شود

عکس: نگار متین‌‌نیا

رییس کل بانک مرکزی از درخواست ۵بانک خارجی برای حضور در ایران، توافق برای اختصاص ۶هزار میلیارد تومان به تولید و بنگاه‌های زودبازده، طرح مجدد لایحه ۱۵هزار میلیارد تومانی در مجلس و امکان کاهش تورم به زیر ۲۰درصد تا پایان سال خبر داد.

محمود بهمنی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس که از جزئیات تفاهم بانک مرکزی و وزارت کار برای تامین منابع مورد نیاز واحدهای تولیدی و بنگاه‌های زود بازده پرسید، اظهار داشت: حدود ۲۰ روز است که برای پرداخت تسهیلات به واحدهای نیمه تمام و سرمایه در گردش واحدهای تولیدی برنامه‌ریزی کرده‌ام.

وی با بیان اینکه پرداخت تسهیلات به بانک‌ها ابلاغ شده است و مشکلی در این رابطه وجود ندارد، تصریح کرد: میزان اعتبار در نظر گرفته شده برای این کار ۶۰ هزار میلیارد ریال است، مقدمات کار فراهم شده و پرداخت تسهیلات را در هفته جاری ابلاغ کردیم.

بهمنی محل تامین رقم ۶۰ هزار میلیارد ریالی برای اعطای تسهیلات به بخش تولید را منابع بانک‌ها ذکر کرد و توضیح داد: قرار بود مازاد دارایی‌های بانک‌ها به فروش برسد.

مطالبات بانک‌ها پرداخت شود و تمام شرکت‌های آنها به فروش برسد و از محل آزاد شدن منابع جدید، اعتبار مورد نیاز بخش تولید تامین شود. رییس کل بانک مرکزی افزود: براین اساس همزمان با انجام این برنامه ما یک خط اعتباری را به‌وجود آورده‌ایم که منابع جابه‌جا شود.

طرح مجدد لایحه ۱۵میلیارد دلاری برای بانک‌ها رییس‌کل بانک مرکزی درخصوص لایحه ۱۵ میلیارد دلاری برای پرداخت مطالبات معوق و افزایش سرمایه بانک‌ها که در مجلس رد شد و اقدام بعدی بانک مرکزی برای تامین منابع مورد نیاز بانک‌ها گفت: ما مجددا لایحه را در مجلس طرح می‌کنیم.

وی افزود: این لایحه باید تصویب شده و منابع حاصل از گردش آن در بانک‌ها به کمک واحدهای تولیدی بیاید. بنابراین به‌زودی لایحه برای بار دیگر در مجلس طرح می‌شود.

پرونده ۵ بانک خارجی روی میز رییس کل

معاون وزارت اقتصاد از تقاضای برخی بانک‌های خارجی برای تاسیس شعبه در ایران پس از بروز بحران مالی جهان خبر داده است. وی گفت: در حال بررسی این تقاضاها هستیم تا ببینیم کدام‌یک را در ایران بپذیریم. وی یادآور شد: هم‌اکنون به جز درخواست‌های دیگر ۵ درخواست تاسیس شعبه از سوی بانک‌های معتبر خارجی را روی میز داریم.

اجرای قانون تک رقمی شدن نرخ سود با شتاب تورم

خبرنگار پرسید: مجلس تصویب کرده بود نرخ سود بانکی تا پایان برنامه چهارم تک رقمی شود باید به تبع آن تک رقمی شدن نرخ تورم مورد توجه قرار می‌گرفت، حال آن که در سومین سال اجرای برنامه چهارم، نرخ تورم ۲۴ در صد است.

بهمنی در پاسخ تصریح کرد: نمی‌توان تورم را به یکباره تک رقمی کرد. ما دارای برنامه‌های اقتصادی خاصی هستیم، در شرایطی که قرار است قیمت سوخت افزایش یابد و دیگر طرح‌ها به اجرا درآید، نمی‌توان انتظار داشت نرخ تورم کاهش یابد.

وی گفت: اگر اقتصاد در حالت رکورد بود می‌‌توان انتظار کاهش تورم را داشت، اما در شرایط رونق و انجام فعالیت‌ها و برنامه‌های متعدد اقتصادی بر نرخ تورم تاثیر می‌گذارد.

وی ادامه داد: با تمام اینها برنامه کاهش تورم، دستور کار بانک مرکزی است و انشاء‌الله سعی داریم نرخ تورم را تا پایان سال به حدود ۲۰ درصد برسانیم.